Gry wideo: Ohydne czy potencjalnie dobre? Terapia osób nadużywających gry.
Nadużywanie, uzależnienie
od gier wideo czy Internetu stają się coraz większym problemem w obecnych czasach.
W tym wpisie chciałbym przedstawić krótką notatkę z czasopisma The Science, w
którym poruszono nie tyle zagadnienie uzależnienia i nadużywania gier, ale stanowisko
ekspertów dotyczące terapii jak i pewnych postaw na temat leczenia tego typu
zaburzeń. ReSTART to program
terapeutyczny kierowany do ludzi zmagających się z problemami psychicznymi
będącego wynikiem nadużywania lub uzależnienia od gier czy Internetu. (https://www.netaddictionrecovery.com/)
Typowy klient
programu leczniczego reSTART to młody mężczyzna, przygnębiony , niespokojny,
pozbawiony snu, nieradzący sobie w szkole lub w pracy, słabo rozwinięty
fizycznie, nieobyty w relacjach i spędzający każdą chwilę przed ekranem.
źródło: www.psychologytoday.com |
Hilarie Cash,
współzałożycielka programu reSTART oraz dyrektor kliniczny wspomina, że najczęściej
młodzi mężczyźni zgłaszają się do kliniki z powodu nadużywania gier wideo. W tym miejscu warto podkreślić, że tematyką
nadużywania, uzależnień od gier wideo środowiska naukowe zajmują się od wielu
lat. Organizują interdyscyplinarne konferencje naukowe, prowadzą badania czy
chociażby tworzą miejsca niosące pomoc osobom uzależnionym czy nadużywającym
gry wideo. Aby była jasność, debaty nie toczą się jedynie o negatywnych
skutkach grania. Bardzo mocno analizowana jest sfera pozytywnego wpływu na
organizm podczas grania w gry.
Hilarie Cash zwraca
uwagę, że klienci nieradzący sobie z „grami wideo”, o ile tak to można nazwać, są
leczeni przez psychoterapeutów od lat. Głównymi problemami z jakimi zmagają się
takie osoby to depresja, lęk czy deficyty uwagi. Warto nadmienić, że terapie
nie są zogniskowane na grach czy Internecie. Cash mówi, że uczestnicy programu
reSTART mają abstynencję od różnej formy przesiadywania przed ekranem która
trwa od 45 do 90 dni. Następnie po tym okresie jest stopniowy powrót przed
ekrany urządzeń . Cash podkreśla, że uczestnicy muszą zrezygnować z ich
głównego źródła samooceny jakimi są gry czy Internet i opracować „nową
tożsamość” poprzez zdrowy tryb życia, pracę, warsztaty czy ,jak to nazywają, instruktaż
umiejętności życiowych np. nauka gotowania.
Profesor Craig
Anderson , szef katedry psychologii na Uniwersytecie Iowa ogłasza, że badania
konsekwentnie wykazują związek PRZYCZYNOWY pomiędzy agresywnymi zrachowaniami a
graniem w brutalne gry wideo.
„Bez względu jak
podejdziesz do tego typu badań, dochodzisz do tych samych wniosków” – twierdzi prof.
Anderson , który bada skutki grania w agresywne gry wideo od ponad 20 lat.
Granie w gry brutalne wzmaga zachowania agresywne u ludzi. Profesor mówi jasno – brutalne gry wideo
zostały powiązane wielokrotnie z zachowaniami agresywnymi jak bójki, gwałtowna
przestępczość, nieprawidłowe impulsacje seksualne (np. napaści). Pytając
Andersona o to, czy to połączenie aby nie wynika z tego, że gry wideo nie są
temu winne tylko fakt, że więcej „impulsywnych” ludzi sięga po taką rozrywkę.
Profesor odpowiada, że niestety nie. Zostało to wykluczone przez badania eksperymentalne
i badania długofalowe.
Oczywiście warto
tutaj szybko wyjaśnić, że cała sprawa nie kręci się tylko wokół gier wideo. Przemoc
jest prezentowana na różne sposoby przez mass media. Anderson podkreśla, że stopień
natężenia brutalnych obrazów jest w większości krajów podobna. Badania
jednoznacznie pokazują, że ekspozycja na takie treści wpływa częściowo na wzrost
agresywnych wzorców myślowych częściowo zmniejszając empatię.
No dobrze. To znaczy,
że gry wideo to samo zło? Opierając się o autorytety widzimy, że brutalne gry
wideo nie dają za wiele korzyści, wręcz przeciwnie, szkodzą naszemu umysłowi.
Należy jednak pamiętać, że oprócz agresywnych gier mamy masę innych gatunków. Chandramallika
Basak, adiunkt w Center for Vital Longevity and School of Behavioral and Brain
Sciences na Uniwersytecie w Dallas,
odnosi się z dużym entuzjazmem do strategicznych gier wideo. Wspomina, że coraz
więcej badań uwidacznia płynące korzyści z grania w tego typu gry np. poprawa
zdolności poznawczych, rozumowanie wyższego rzędu czy opóźnianie pojawienia się
demencji. Jednakże aby postawić „kropkę
nad i” w tym aspekcie, musimy jeszcze trochę poczekać.
Artykuł : Video games: The bad, the ugly, and the (potentially) good , Science
Komentarze
Prześlij komentarz