Uzależnienie od gier komputerowych i internetu. cz.1 (Co wiemy:czyli diagnostyka, epidemiologia)
Witajcie
Dzisiaj przyjrzymy się dość powszechnemu tematowi jakim jest uzależnienie od gier i internetu. Ten temat również podzielimy na 3 części, ponieważ materiał jest dość obszerny jak na jedno czytanie :D Dodatkowo dowiemy się, że rozpoznawanie uzależnienia od gier jest złożonym procesem i nie występuje tak często jak zwykły to nakreślać media. Zapraszam
Dzisiaj przyjrzymy się dość powszechnemu tematowi jakim jest uzależnienie od gier i internetu. Ten temat również podzielimy na 3 części, ponieważ materiał jest dość obszerny jak na jedno czytanie :D Dodatkowo dowiemy się, że rozpoznawanie uzależnienia od gier jest złożonym procesem i nie występuje tak często jak zwykły to nakreślać media. Zapraszam
Wraz
z rosnącą siłą i dostępnością do technologii cyfrowej i eksplodującym zakresem
działań online w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci nastąpił wielki wzrost
ilości czasu, jaki młodzież regularnie spędza w świecie cyfrowym. W raporcie
Common Sense Media Census z 2015 roku stwierdzono, że nastolatki w wieku od 13
do 18 lat spędzają dziennie średnio ponad 6,5 godziny przed ekranami (w tym
telewizorów, smartfonów, komputerów, przed grami wideo, filmami itp), a
średnie dzienne użytkowanie technologii cyfrowej u 8 do 12 latków wynosiła ponad 4,5 godziny.
Oznacza to znaczny wzrost nawyków ,
powiązanych z rozrywką elektroniczną mogących przyczyniać się do torowania
niekorzystnych nawyków, które zakłócają funkcjonowanie w pracy, szkole,
społeczeństwie czy w innych płaszczyznach życia. Koncepcja, że możliwe jest
rozwijanie uzależnienia od zachowań w Internecie została po raz pierwszy
zaproponowana w latach 90. XX wieku, a zainteresowanie tym tematem wzrosło wraz
ze zwiększoną penetracją Internetu w naszym życiu. Wielu badaczy analizowało uzależnienia od gier internetowych i gier
wideo ("IVGA") w
ostatniej dekadzie. Różnorodne działania online są wystarczająco angażujące,
aby potencjalnie uzależniać, w tym gry wideo, ale również i media
społecznościowe, korzystanie ze smartfona, SMS-y, filmy
i pornografię internetową. Warto zauważyć, że pominięto hazard
internetowy, ponieważ uzależnienie od niego jest zazwyczaj klasyfikowane jako
podtyp hazardu. Podtypem IVGA, którego badania zostały najbardziej walidowane , jest uzależnienie od
gier wideo, w szczególności w grach online, takich jak gry MMORPG . Zwiększona
akceptacja uzależnienia od gier wideo doprowadziła do włączenia w 2013 r. do
Podręcznika diagnostyczno-statystycznego zaburzeń psychicznych, wydanie piąte (DSM-V),
jednostki chorobowej "Internet
gaming disorder" (IGD) jako "obiekt do dalszych badań".
Coraz więcej dowodów wskazuje na podobieństwa między IVGA, w tym IGD, a
bardziej utrwalonymi uzależnieniami, w tym zaburzeniami związanymi z zażywaniem
narkotyków i hazardem. Niniejszy wpis zawiera zaktualizowany przegląd IVGA,
koncentrując się na znaczącej liczbie badań opublikowanych w ciągu 4 lat.
Przyjrzymy się tutaj diagnozie, epidemiologii i neurobiologii. Ten artykuł
pomoże fachowcom jak i laikom poprawić ich świadomość, zrozumienie i lepszą
orientację w temacie IVGA.
DIAGNOSTYKA IGD JAK I INNYCH UZALEZNIEŃ OD INTERNETU I GIER
WIDEO
Uzależnienia
behawioralne można konceptualizować jako nadmierne, niekontrolowane
"powtarzające się zachowania prowadzące do znacznej krzywdy lub
dystresu". Young początkowo konceptualizował uzależnienie od Internetu w
1996 r., stosując kryteria dostosowane do patologicznego hazardu, jedynego
behawioralnego uzależnienia rozpoznanego w podręczniku
diagnostyczno-statystycznym Mental Disorders –wydanie IV. Pierwotne pytania
diagnostyczne Younga posłużyły za podstawę dla wielu kolejnych skal oceny i
proponowanych kryteriów dla IVGA. Większość badań dotyczących IVGA stosuje
podobne kryteria, oparte na konwersji kryteriów DSM, lub dobrze zwalidowanej
skali, do diagnozowania zaburzeń związanych z używaniem substancji lub hazardu
patologicznego. Wynikowe skale oceny IVGA i kryteria diagnostyczne zostały
dostosowane do określonych podtypów, w tym uzależnienia od gier online, ogólnie
Internetu, smartfonów, pornografii internetowej i innych. Podobna
konceptualizacja uzależnienia Griffitha, oparta na kluczowych elementach oceny,
modyfikacji nastroju, tolerancji, wycofaniu, konflikcie i nawrotach, stanowi
także podstawę dla wielu skal oceny IVGA. Romano i współpracownicy wykazali, że
uzależnieni od Internetu są bardziej skłonni do wystąpienia objawów odstawienia po krótkiej
15-minutowej ekspozycji w Internecie. Wyraźny spadek nastroju skłonił
uzależnionych do szybkiego, ponownego połączenia się z Internetem. Uzależnieni
mieli także częściej cechy depresyjne, impulsywne i autystyczne.
zdj; insamer.com
W
2013 roku Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne zaproponowało IGD jako rodzaj
IVGA związanego wyłącznie z grami wideo online, w DSM-V jako "stan
wymagający dalszych badań" przy użyciu porównywalnych kryteriów . Te
kryteria IGD są prawie identyczne z kryteriami DSM-V dla zaburzeń używania
substancji i hazardu, chociaż próg dla IGD jest znacznie wyższy. Oprócz
nadmiernego użytkowania prowadzącego do dystresu lub upośledzenia, zaburzenie
zażywania substancji psychoaktywnych wymaga tylko 2 z 11 dodatkowych objawów do
rozpoznania. Hazard patologiczny wymaga 4 z 9, podczas gdy IGD wymaga 5 z 9.
IGD dotyczy tylko uzależnienia od gier wideo online i nie obejmuje innych potencjalnie
uzależniających nawyków ekranowych zawartych w IVGA. Kryteria IGD-, jak
napisano, są bardziej rygorystyczne niż większość definicji IVGA, a zatem dają
niższe wskaźniki rozpowszechnienia, bardziej odzwierciedlające uzależnienie od
umiarkowanego do ciężkiego niż łagodny nałóg lub "zagrożony" nawyk,
jak nakreślono w dalszej części tego artykułu. Inne badania IVGA, które nie
ograniczały się do gier internetowych, również potwierdziły wynikającą z tego
utratę funkcji i szkodliwe skutki dla dotkniętego nią pacjenta (np. Dystres,
wycofanie, tolerancję, kłamstwa i konflikty wynikające z używania), a także
inne objawy, takie jak: zaabsorbowanie i
korzystanie z Internetu, aby uniknąć negatywnych uczuć.
KLINICZNE ZASTOSOWANIA OCENY UZALEŻNIENIA OD INTERNETU I
GIER WIDEO
Moreno
i jego współpracownicy opracowali ostatnio krótkie narzędzie do diagnostyki
klinicznej IVGA u nastolatków i młodych osób dorosłych, które wykazało 100%
czułości, chociaż tylko 59% swoistości. Pozytywny SCREENING wskazuje na
potrzebę przeprowadzenia dokładniejszego badania w celu ustalenia lub
wykluczenia diagnozy IVGA. Zastosowanie tego narzędzia umożliwia lepsze
rozpoznawanie IVGA w praktyce klinicznej. Ich 3-pozycyjny przesiew ocenia
stopień (oceniany w skali 0-4 punktowej dla każdej pozycji) danej osoby pod
względem
1.
Doświadcza społecznego lęku związanego z preferencjami korzystania z Internetu
z wyłączeniem relacji realnego życia
2.
Odczuwa wycofanie się, gdy nie korzysta z Internetu
3.
Traci motywację do robienia innych rzeczy, które trzeba zrobić z powodu Internetu
Bardziej
szczegółowe badanie będzie wtedy wskazane, jeśli całkowity wynik pacjenta
wynosił 3 lub więcej. Podczas przeprowadzania oceny psychiatrycznej konieczne
jest dokładne zapoznanie się z mediami (patrz artykuł Nicholasa Carsona i
współpracowników, "Ocena użycia cyfrowych mediów w ewaluacji
psychiatrycznej nastolatków" w tym wydaniu). Aby prawidłowo to zrobić,
lekarz musi uzyskać dokładną historię od
rodzica lub opiekuna, a także od młodego pacjenta. Obejmuje to ocenę czasu
spędzanego w Internecie, który nastolatki mogą zminimalizować w swoich
raportach, zaniedbując udostępnianie, np. podczas pozornego spania lub odrabiania zadań domowych na
komputerze,. Oceniając dzieci i młodzież dla IVGA, ważne jest, aby uwzględnić
zakres, w jakim czynności online są nadzorowane przez rodziców. Wiadomo, że
rodzice będą mogli kontrolować nawyki dzieci jedynie w otoczeniu domowym i
obserwować jak korzystanie z elektroniki wpływa na ich codzienne obowiązki
.
Uzyskanie dokładnych informacji na temat nawyków ekranowych bezpośrednio od
młodych dorosłych pacjentów mieszkających poza domem może być trudniejsze, ale
skupienie się na osiągnięciach akademickich lub pracy, ilości i jakości snu
oraz czynnościach i związkach "prawdziwych" często zapewnia wgląd w
wpływ nawyków online dotyczących ogólnego funkcjonowania. Klinicysta może
zaobserwować inne niepokojące symptomy które uzasadniają dalszą ocenę IVGA.
Zredukowany całkowity czas snu, trudności w zasypianiu, obniżona jakość snu i
nadmierna senność w ciągu dnia bez wyraźnej przyczyny mogą wskazywać na IVGA,
ponieważ nadmierny czas w Internecie często wypiera i zakłóca potrzebny sen.
Warto również skupić się na jakości i ilości prawdziwych relacji dziecka z
otoczeniem. Może się to dla nas wydawać szokujące jednak wiele dzieci i nastolatków nowego
pokolenia, nie rozróżnia prawdziwych i wirtualnych przyjaciół, chyba że
zostanie o to poproszona, ponieważ stała się bardziej normatywna dla większości
interakcji społecznych, które mają miejsce w Internecie.
EPIDEMIOLOGIA UZALEŻNIENIA OD GIER
WIDEO I INTERNETU
Dokładna
częstość występowania IVGA jest trudna do oceny. Brak standardowych kryteriów
diagnozy IVGA przyczynia się do znacznej zmienności statystyk populacji.
Częstość występowania może się znacznie różnić w zależności od wieku, ale wiele
badań zaniedbuje rozróżnianie populacji dzieci, młodzieży i dorosłych. Sprawę
dodatkowo komplikuje zmienność regionalna i kulturowa.
Jedno badanie z 2017 r. Obejmujące dane ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii i Niemiec wykazało występowanie od 0,5% do 1,0% osób spełniających pełne kryteria IGD, a ogólna częstość występowania wynosiła 2,4% w przypadku osób z "dysfunkcjonalną grą", "Zdefiniowane jako zgłaszanie co najmniej 5 z 9 kryteriów IGD bez powiązanego dystresu lub utraty wartości. Podobnie w meta-analizie z 2011 r. Stwierdzono znacznie mniejszą średnią częstość występowania uzależnień od gier wideo pośród innych badań, które wymagały upośledzenia czynnościowego w celu postawienia diagnozy, w porównaniu z badaniami, które tego nie zrobiły. Różnice te potwierdzają, że potrzebne są dalsze badania w celu ustalenia standaryzowanych kryteriów, zanim zostanie ustalona dokładniejsza częstość występowania.
Jedno badanie z 2017 r. Obejmujące dane ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii i Niemiec wykazało występowanie od 0,5% do 1,0% osób spełniających pełne kryteria IGD, a ogólna częstość występowania wynosiła 2,4% w przypadku osób z "dysfunkcjonalną grą", "Zdefiniowane jako zgłaszanie co najmniej 5 z 9 kryteriów IGD bez powiązanego dystresu lub utraty wartości. Podobnie w meta-analizie z 2011 r. Stwierdzono znacznie mniejszą średnią częstość występowania uzależnień od gier wideo pośród innych badań, które wymagały upośledzenia czynnościowego w celu postawienia diagnozy, w porównaniu z badaniami, które tego nie zrobiły. Różnice te potwierdzają, że potrzebne są dalsze badania w celu ustalenia standaryzowanych kryteriów, zanim zostanie ustalona dokładniejsza częstość występowania.
CZYNNIKI
RYZKA I WSPÓŁWYSTĘPOWANIE UZALEŻENIENIA OD GIER WIDEO I INTERNETU
Modele koncepcyjne wyjaśniają, w jaki sposób cechy biologiczne i
psychologiczne jednostki wchodzą w interakcję z uzależniającymi cechami
technologii cyfrowych, aby doprowadzić do IVGA. Na przykład jednym z
uzależniających aspektów Internetu może być umiejętność reprezentowania siebie
w internecie w wyidealizowany sposób, czy to poprzez filtrowanie aspektów
własnej reprezentacji w mediach społecznościowych, czy też projekcja zupełnie
innego obrazu siebie w formie zindywidualizowanej postaci lub w formie "awatara" w internetowej
grze fabularnej (RPG) . Do celów klinicznych przydaje się specjalistom
zajmującym się zdrowiem psychicznym rozpoznanie, które cechy technologii
cyfrowej zachęcają osoby do uzależniających wzorców zachowań oraz określenie
cech, które mogą sprawić, że dana osoba będzie bardziej podatna na IVGA .
W dalszej części opiszemy sobie predyspozycje, psychologiczne czynniki ryzyka i aspekt psychiatryczny IVGA. Dajcie znać co Wy o tym sądzicie :D
Fajnie to wszystko zostało tu opisane.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńOczywiście jest to niewątpliwie wielki problem i muszę przyznać, że coraz więcej osób jest uzależnionych od takich rzeczy. Moim zdaniem wtedy wypada nawet jak najszybciej udać się do psychologa jak https://melka-roszczyk.pl/ aby zrozumieć skalę tego problemu.
OdpowiedzUsuńCzy wiesz, że psycholog może pomóc Ci w radzeniu sobie z problemami związanymi z chorobą przewlekłą, na przykład z cukrzycą, chorobą serca, czy nowotworem? To tylko jeden z wielu obszarów, w których psycholog może zaoferować pomoc. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie https://psycholog-ms.pl/zakres-pomocy/.
OdpowiedzUsuń