League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.
Naukowcy
z Uniwersytetu w Barcelonie postanowił zbadać
jak zaangażowanie, pasja ludzi do gry League of Legends w efekcie końcowym wpływa na show, jakość i
osiągnięcia w samych rozgrywkach.
To
niesamowite widowisko, które możemy obserwować podczas mistrzostw w LOL’a jest wypadkową niesamowitej pasji , pracy, zaangażowania
członków drużyny. Dzięki ich umiejętnościom na których doskonalenie poświęcili
tyle czasu , możemy oglądać widowiska e-sportowe z zapartym tchem.
źródło:PcMod.pl
Nikt nie
miałby frajdy z oglądania graczy robiących podstawowe błędy w grze. Stąd profesjonalni
gracze często pokazują świeże, unikalne zagrywki które potem są trenowane przez
innych graczy u siebie przed komputerem. Co zatem powoduje że profesjonalni gracze są
tymi którzy nadają standardy, są tymi którzy robią show podczas wystąpień
e-sportowych? Co oni maja takiego czego nie mają inni ?
e-sportowych? Co oni maja takiego czego nie mają inni ?
Mowa tutaj
oczywiście o PASJI.
Vallerand definiuje pasje jako silną
potrzebę działania w określonym kierunku, skłonnością do aktywności, którą
człowiek lubi i uważa za ważną, w której realizację inwestuje czas i energię, a
pasjonująca aktywność stanowi wyznacznik tożsamości człowieka.
Zgodnie z
powyższą teorią wyróżnia się dwa rodzaje pasji: Pasję harmonijną i pasję obsesyjną. W efekcie pasja może mieć
negatywne jak i pozytywne działanie na człowieka. Jak określić z jakim rodzajem
pasji mamy do czynienia?
Pasja
harmonijna związana jest z autonomiczną potrzebą działania, natomiast pasja
obsesyjna związana jest z presją. Tłumacząc dalej w pasji harmonijnej osoba
naturalnie akceptuje takie działanie i
ma zdolność do samo motywowania się w tym co robi. Wybiera te działania
swobodnie, robi to w zgodzie ze sobą. Pasje nie przytłacza go, nie obezwładniają,
jest ona w harmonii z innymi aspektami życia, dzięki czemu jest związana z
pozytywnymi doświadczeniami. W konsekwencji ludzie z pasją harmonijną są
bardziej zaangażowani i skoncentrowani na wykonywaniu czynności odczuwając większa
przyjemność i nie doświadczają konfliktu
miedzy pasją a innymi aspektami życia.
Natomiast
ludzie z pasją obsesyjną są zaangażowani w sposób bezgraniczny. Pasja ta wręcz kontroluje ich życie, rodzi
negatywne emocje, konflikty , frustracje. Może prowadzić do wycieńczenia czy
problemów zdrowotnych. Ze względu na odczuwanie presji zewnętrznej, ludzie z pasją
obsesyjną nie są zdolni sprostać zadaniom, które sobie stawiają, co powoduje
spadek poczucia ich własnej wartości.
Zgodnie z
koncepcją Vallerand'a pasję można rozwijać. Proces pasji obejmuje trzy etapy
1) Wybór
interesującej działalności
2Obiektu
działań
3)Połączenie
pasjonującej działalności jako element tożsamości człowieka.
Vallerand
wraz ze współpracownikami skonstruowali i wystandaryzowali SKALĘ PASJI. Hiszpańska
wersja tego testu została użyta właśnie w tym badaniu w którym naukowcy chcieli
ocenić pasję u graczy LOL’a.
źródło: Esports
W badaniu wzięło
udział 369 członków . Uczestnicy na początku wypełnili prostą ankietę dotyczącą
płci, wieku i pracy. Warunkiem przystąpienia do badania był wiek powyżej 16
roku życia oraz granie w LOL’a okresowo. Średnia wieku ochotników wynosiła około 22 lat z czego 11% to były kobiety, 80%
to studenci. Średni czas grania
tygodniowo wynosił około 18 godzin.
Oprócz
wypełnienia podstawowych pytań, uczestnicy zostali poproszeni o wypełnienie
Skali Pasji oraz Kwestionariusza CERV. Kwestionariusz CERV miał za zadanie wyłapać
ludzi mający problem z nadmiernym nadużywaniem komputera i gier. Po wypełnieniu
wyżej wymienionych skal, naukowcy uzyskali dostęp do danych z gry. Dzięki temu
mogli ocenić, ilość zabójstw, zgonów, asyst czy rozegranych meczy rankingowych.
---
Obecne
badanie zostało zaprojektowane aby
pokazać związek pomiędzy pasją, nadużywaniem komputera a umiejętnościami w grze
które jednoznacznie przekładają się na widowisko i show. Naukowcy postawili hipotezę
, że gracze z Pasją Obsesyjną będą częściej wykazywali skłonności do nadużyć
gier , co jednoznacznie wpłynie na umiejętności i tym samym na performance.
Podczas gdy gracze z pasją harmonijną nie będą tak nadużywać komputera jak obsesyjni , ale widowisko i umiejętności również
będą zaskakujące.
źródło: polygon.com
Czy
przypuszczenia naukowców się sprawdziły?
Tylko
częściowo!!
Gracze
obsesyjni faktycznie prezentowali większą skłonność do nadużywania komputera
ale tym samym mieli lepsze występy w meczach, podczas gdy gracze zharmonizowani
nie byli aż tak podatni na nadużywanie komputera jednakże nie zaobserwowano
poprawy w ich rozgrywkach!
Porównując
gatunek MOBA do MMORPG zaobserwowano, ze w grach typu LOL można dostrzec
większe natężenie graczy z Pasją obsesyjną niż w gatunku MMORPG, podczas gdy
poziom graczy zharmonizowanych jest identyczny u graczy w MOBA i w MMORPG.
Tłumaczone jest to w ten sposób, że w grach typu MOBA kładzie się większy
nacisk na współzawodnictwo i dominacje niż w MMORPG, gdzie uwaga bardziej
skupiana jest na imersji.
Naukowcy
zdają sobie sprawę, że badanie posiada pewne niedociągnięcia. Przykładem tego
może być wskaźnik GPM czyli ilość złota zdobywanego w ciągu jednej minuty,
który odgrywa istotną rolę w rozgrywkach LOLA.
Ubolewać
można jedynie nad tym, że badacze nie uwzględnili jednej rzeczy mającej ogromne
znaczenie. Mianowicie chodzi o pokazanie jak pasja w grach komputerowych może mieć
pozytywne skutki, nie tylko w samej grze
ale i w życiu realnym. Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że co za dużo to nie zdrowo.
To samo tyczy się gier. Harmonia, równowaga we wszystkim co robimy długofalowo
da lepsze efekty niż krótkotrwałe eksploatowanie swojego organizmu.
Eksploatowanie obsesyjne, fanatyczne. Moim zdaniem to badanie pokazało coś
więcej. Że nie warto pędzić i tracić swojego zdrowia aby osiągnąć chwilowy
szczyt formy zaniedbując przy tym sferę prywatną. Zachowanie równowagi w tym
wszystkim jest kluczem do rozwiązania i pozwoli nam uzyskać o wiele więcej niż
nam się wydaje.
Z tą myślą
pozostawię was i czekam na wasze przemyślenia.
Niestety ja w tą grę nie miałem okazji nigdy grać więc nie bardzo wiem o co w niej chodzi. Teraz cały czas czekam na grę Cyberpunk 2077 https://www.oleole.pl/cms/gk-cyberpunk2077.bhtml i mam nadzieję, że już niedługo się ona pojawi.
OdpowiedzUsuńJa nie ukrywam, że mimo iż moja przygoda z LOL jest krótka jak na razie to bardzo się wkręciłam. Poświęcam na grę każdą wolną chwilę. Czytam nawet na https://www.lolporadnik.pl/zed-wladca-cieni/ informacje o postaciach, aby wiedzieć jak w sposób strategiczny wykorzystać ich moce. Jestem zadowolona ze swoich wyników, ale chcę więcej.
OdpowiedzUsuń