League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.


Naukowcy z   Uniwersytetu w Barcelonie postanowił zbadać jak zaangażowanie, pasja ludzi do gry League of Legends  w efekcie końcowym wpływa na show, jakość i osiągnięcia w samych rozgrywkach.

To niesamowite widowisko, które możemy obserwować podczas mistrzostw w LOL’a  jest wypadkową niesamowitej pasji , pracy, zaangażowania członków drużyny. Dzięki ich umiejętnościom na których doskonalenie poświęcili tyle czasu , możemy oglądać widowiska e-sportowe z zapartym tchem.
League of Legends - pasja, zaangażowanie jak wpływają na wyniki
źródło:PcMod.pl

Nikt nie miałby frajdy z oglądania graczy robiących podstawowe błędy w grze. Stąd profesjonalni gracze często pokazują świeże, unikalne zagrywki które potem są trenowane przez innych graczy u siebie przed komputerem.  Co zatem powoduje że profesjonalni gracze są tymi którzy nadają standardy, są tymi którzy robią show podczas wystąpień
e-sportowych?  Co oni maja takiego czego nie mają inni ? 

Mowa tutaj oczywiście o PASJI.

Vallerand definiuje pasje jako silną potrzebę działania w określonym kierunku, skłonnością do aktywności, którą człowiek lubi i uważa za ważną, w której realizację inwestuje czas i energię, a pasjonująca aktywność stanowi wyznacznik tożsamości człowieka.

Zgodnie z powyższą teorią wyróżnia się dwa rodzaje pasji: Pasję harmonijną i pasję obsesyjną. W efekcie pasja może mieć negatywne jak i pozytywne działanie na człowieka. Jak określić z jakim rodzajem pasji mamy do czynienia?

Pasja harmonijna związana jest z autonomiczną potrzebą działania, natomiast pasja obsesyjna związana jest z presją. Tłumacząc dalej w pasji harmonijnej osoba naturalnie akceptuje takie działanie  i ma zdolność do samo motywowania się w tym co robi. Wybiera te działania swobodnie, robi to w zgodzie ze sobą. Pasje nie przytłacza go, nie obezwładniają, jest ona w harmonii z innymi aspektami życia, dzięki czemu jest związana z pozytywnymi doświadczeniami. W konsekwencji ludzie z pasją harmonijną są bardziej zaangażowani i skoncentrowani na wykonywaniu czynności odczuwając większa przyjemność  i nie doświadczają konfliktu miedzy pasją a innymi aspektami życia.

Natomiast ludzie z pasją obsesyjną są zaangażowani w sposób bezgraniczny.  Pasja ta wręcz kontroluje ich życie, rodzi negatywne emocje, konflikty , frustracje. Może prowadzić do wycieńczenia czy problemów zdrowotnych. Ze względu na  odczuwanie presji zewnętrznej, ludzie z pasją obsesyjną nie są zdolni sprostać zadaniom, które sobie stawiają, co powoduje spadek poczucia ich własnej wartości.

Zgodnie z koncepcją Vallerand'a pasję można rozwijać. Proces pasji obejmuje trzy etapy

1) Wybór interesującej działalności

2Obiektu działań

3)Połączenie pasjonującej działalności jako element tożsamości człowieka.



Vallerand wraz ze współpracownikami skonstruowali i wystandaryzowali SKALĘ PASJI. Hiszpańska wersja tego testu została użyta właśnie w tym badaniu w którym naukowcy chcieli ocenić pasję u graczy LOL’a.
League of Legends Pokaz mistrzów MOBA na Mistrzostwach Świata
źródło: Esports

W badaniu wzięło udział 369 członków . Uczestnicy na początku wypełnili prostą ankietę dotyczącą płci, wieku i pracy. Warunkiem przystąpienia do badania był wiek powyżej 16 roku życia oraz granie w LOL’a okresowo. Średnia wieku ochotników wynosiła  około 22 lat z czego 11% to były kobiety, 80% to studenci.  Średni czas grania tygodniowo wynosił około 18 godzin.

Oprócz wypełnienia podstawowych pytań, uczestnicy zostali poproszeni o wypełnienie Skali Pasji oraz Kwestionariusza CERV. Kwestionariusz CERV miał za zadanie wyłapać ludzi mający problem z nadmiernym nadużywaniem komputera i gier. Po wypełnieniu wyżej wymienionych skal, naukowcy uzyskali dostęp do danych z gry. Dzięki temu mogli ocenić, ilość zabójstw, zgonów, asyst czy rozegranych meczy rankingowych.

---

Obecne badanie  zostało zaprojektowane aby pokazać związek pomiędzy pasją, nadużywaniem komputera a umiejętnościami w grze które jednoznacznie przekładają się na widowisko i show. Naukowcy postawili hipotezę , że gracze z Pasją Obsesyjną będą częściej wykazywali skłonności do nadużyć gier , co jednoznacznie wpłynie na umiejętności i tym samym na performance. Podczas gdy gracze z pasją harmonijną nie będą tak nadużywać komputera  jak obsesyjni , ale widowisko i umiejętności również będą zaskakujące.
League of Legends, mistrzostwa finałów MOBA w LOLa
źródło: polygon.com

Czy przypuszczenia naukowców się sprawdziły?

Tylko częściowo!!

Gracze obsesyjni faktycznie prezentowali większą skłonność do nadużywania komputera ale tym samym mieli lepsze występy w meczach, podczas gdy gracze zharmonizowani nie byli aż tak podatni na nadużywanie komputera jednakże nie zaobserwowano poprawy w ich rozgrywkach!

Porównując gatunek MOBA do MMORPG zaobserwowano, ze w grach typu LOL można dostrzec większe natężenie graczy z Pasją obsesyjną niż w gatunku MMORPG, podczas gdy poziom graczy zharmonizowanych jest identyczny u graczy w MOBA i w MMORPG. Tłumaczone jest to w ten sposób, że w grach typu MOBA kładzie się większy nacisk na współzawodnictwo i dominacje niż w MMORPG, gdzie uwaga bardziej skupiana jest na imersji.

Naukowcy zdają sobie sprawę, że badanie posiada pewne niedociągnięcia. Przykładem tego może być wskaźnik GPM czyli ilość złota zdobywanego w ciągu jednej minuty, który odgrywa istotną rolę w rozgrywkach LOLA.

Ubolewać można jedynie nad tym, że badacze nie uwzględnili jednej rzeczy mającej ogromne znaczenie. Mianowicie chodzi o pokazanie jak pasja w grach komputerowych może mieć pozytywne skutki, nie  tylko w samej grze ale i w życiu realnym. Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że co za dużo to nie zdrowo. To samo tyczy się gier. Harmonia, równowaga we wszystkim co robimy długofalowo da lepsze efekty niż krótkotrwałe eksploatowanie swojego organizmu. Eksploatowanie obsesyjne, fanatyczne. Moim zdaniem to badanie pokazało coś więcej. Że nie warto pędzić i tracić swojego zdrowia aby osiągnąć chwilowy szczyt formy zaniedbując przy tym sferę prywatną. Zachowanie równowagi w tym wszystkim jest kluczem do rozwiązania i pozwoli nam uzyskać o wiele więcej niż nam się wydaje.

Z tą myślą pozostawię was i czekam na wasze przemyślenia.

Komentarze

  1. Niestety ja w tą grę nie miałem okazji nigdy grać więc nie bardzo wiem o co w niej chodzi. Teraz cały czas czekam na grę Cyberpunk 2077 https://www.oleole.pl/cms/gk-cyberpunk2077.bhtml i mam nadzieję, że już niedługo się ona pojawi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nie ukrywam, że mimo iż moja przygoda z LOL jest krótka jak na razie to bardzo się wkręciłam. Poświęcam na grę każdą wolną chwilę. Czytam nawet na https://www.lolporadnik.pl/zed-wladca-cieni/ informacje o postaciach, aby wiedzieć jak w sposób strategiczny wykorzystać ich moce. Jestem zadowolona ze swoich wyników, ale chcę więcej.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.

HEllblade- gra inspiracją do analizy zaburzeń psychicznych cz.1 (Narracja psychozy)