Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.


Rozwój hipokampa poprzez bogate i pełne imersji środowisko zostały dobrze zbadane u zwierząt. Samo wystawianie zwierząt na wzbogacające doświadczenie, które pobudza zmysłową, fizyczną, przestrzenną i poznawczą percepcję, może mieć niezwykle pozytywny wpływ na hipokamp. Chociaż istnieje ogromna ilość literatury wykazującej silny wpływ rozwoju hipokampu u zwierząt poprzez środowisko, to w jaki sposób ta manipulacja ma zastosowanie u ludzi jest mniej jasna. Izolowane czynniki, takie jak ćwiczenia, zostały bezpośrednio przebadane u ludzi z pewnym powodzeniem, ale znacznie mniej zostało zrobione w obszarze eksploracji przestrzennej. Badania na ludziach wykazały, że hipokamp jest aktywny nie tylko podczas orientacji przestrzennej, takiej jak u gryzoni ale zmiany strukturalne mogą wystąpić w hipokampie dzięki przestrzennemu treningowi i eksploracji otoczenia.


Minecraft rozwija mózg

 
zdj:https://www.minecraft.net/pl-pl/

Badacze w swoich laboratoriach zaobserwowali, że trening przestrzenny w postaci gier video (oczywiście 3D), może polepszyć pamięć zależną od hipokampa jak i jego objętość. W tym temacie skupimy się na tym, jak naukowcy poprzez wykorzystanie Minecrafta, poprawili funkcje hipokampa.
Słowem wyjaśnienia. Hipokamp jest strukturą w naszym mózgu, odpowiedzialną za naszą pamięć, zwłaszcza za procesy przenoszenia informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej oraz pełni znaczącą rolę w orientacji przestrzennej. Doświadczalnie wykazano, że uszkodzenie hipokampa
u zwierząt jak i u ludzi upośledza zdolności uczenia się.

Hipokamp, pamięć i orientacja przestrzenna

zdj. https://pixabay.com/pl/vectors/hipokamp-m%C3%B3zg-anatomia-medycyna-148151/





Co wiemy?

U zwierząt przebywających w złożonym i bogatym środowisku zaobserwowano wzmożone procesy neurogenezy, synaptogenezy, gęstości dendrytycznej, wzmocnienia LTP (czyli długotrwałego wzmocnienia synaptycznego) jak i zwiększenia ekspresji neuroprzekaźników w hipokampie, co skutkowało u tych zwierząt lepszą pamięcią i orientacją przestrzenną. Niby oczywiste, ale dodatkowo zaobserwowano polepszenie funkcji określanej jako Pattern Separation (tł. Aut – Oddzielanie wzorców). 


Pokrótce czym jest Pattern Separation?

Oddzielanie wzorców jest to proces , w którym nasz mózg oddziela dwa podobne wzorce, struktury myślowe. Jest to wyraźna istota pamięci i uczenia się ponieważ mamy wiele doświadczeń , które są do siebie podobne ale mimo to muszą być zapamiętane jako oddzielne. Oczywiście osoby
z dysfunkcją hipokampa, podobne do siebie doświadczenia często mylą, mieszając fakty i zdarzenia.
Biorąc pod uwagę związek między hipokampem a orientacją przestrzenną i pamięcią zarówno
u ludzi, jak i zwierząt, badacze zaproponowali, aby eksploracja przestrzenna wirtualnego środowiska gier wideo była odpowiednikiem środowiska zewnętrznego. Badacze wysnuli hipotezę, że może to doprowadzić do poprawy funkcji hipokampa

 Dlaczego akurat Minecraft?

Minecraft jest grą, którą charakteryzuje duża swoboda działania. Naukowcy do swojego eksperymentu stworzyli serwery dla uczestników, których głównym celem miał być rozwój świata, eksploracja lub oba te elementy jednocześnie. Ponadto naukowcy mogli stale kontrolować postęp uczestników na serwerach, oceniać ich stopień zaangażowania się w uczenie nowych aspektów związanych czy to eksploracją i/lub rozbudową świata. Badacze do oceny i analizy wykorzystywali te same narzędzia co u badanych wcześniej zwierząt do pomiaru eksploracji przestrzennej.

Do badania zrekrutowano 82 uczestników (53 kobiety i 29 mężczyzn w średnim wieku około 20 lat). Uczestnicy mieli obowiązek grać codziennie przez 2 tygodnie maksimum 45 min dziennie. Każdy
z uczestników po zakończeniu badania otrzymał wynagrodzenie w wysokości 60$. 

Gracze mieli możliwość grania wspólnie jak i indywidualnie, bez zagrożeń na serwerze.
Dla tych którzy nie wiedzą czym jest Minecraft, to pokrótce jest to otwarta gra, która jest praktycznie nieskończona, generowana proceduralnie. Cały świat Minecraft'a składa się z różnych biomów
(równiny, dżungle, oceany, pustynie itp.) Eksploracja zatem nie ma końca.

Eksploracja świata w Minecraft
 zdj:https://www.theverge.com/2019/3/12/18262243/minecraft-xbox-game-pass-microsoft-subscription

Uczestnicy zostali przydzieleni do jednej z 4 grup. Każda z grup miała swoje określone zadania do wykonania. Były to (Budowanie vs eksploracja ; swobodne poruszanie się po mapie vs ukierunkowana eksploracja ; swobodne budowanie, konkretne budynki do zbudowania, swobodna eksploracja czy eksplorowanie i budowanie) . Badacze postanowili zastosować pojedynczą ślepą próbą, czyli uczestnicy nie znali celu badania. Powyższe zadania zostały rozdzielone pomiędzy grupami.

Zespół 1 (Swobodne budowanie a ukierunkowane budowanie)(2 grupy)
W obu grupach badacze umieścili uczestników w całkowicie płaskim świecie tzn (bez roślin, zwierząt, gór, jaskiń, jezior). Jak można się domyśleć w swobodnym budownictwie gracze mogli budować co chcieli i jak, w przeciwieństwie do drugiej grupy, która miała konkretne zadania do wykonania o progresywnym charakterze.

Zespół 2 (Swobodna eksploracja) 1 grupa
Tutaj uczestnicy grali w swobodny sposób, bez zadań do wykonania czy wyzwań stawianych przez badaczy. Jedyną interwencją naukowców było danie listy ciekawych miejsc w grze które warto odwiedzić. Celem tego było zmotywowanie uczestników do eksplorowania świata.

Zespół 3 (Eksploracja i budowanie)
Ta grupa osób miała przez dwa tygodnie zajmować się swobodną eksploracją i budowaniem z tym,
że pierwszy tydzień skupiony był na   swobodnej eksploracji, a drugi na celowanym budowaniu. Badacze stwierdzili, że najpierw uczestnicy powinni rozpoznać świat, materiały, miejsca ich pozyskiwania, aby tę wiedzę wykorzystać w drugim tygodniu podczas stawiania budynków.


Kreatywne budowle w Minecrat


zdj: http://losttvfans.com/minecraft-build-tutorials/

Wyniki?

Tak jak naukowcy przewidywali we wszystkich grupach doszło do polepszenia pamięci zależnej od hipokampa. Pamięć ta lepiej wzmacniała się u osób, które wykonywały celowe budownictwo niż swobodną eksplorację. Natomiast dwukrotnie lepszą pamięcią odznaczała się grupa która łączyła oba te działania czyli eksplorację oraz budowanie.
Wnioski jakie wyciągają badacze są ostrożne, ale nie ma wątpliwości, że takie symulacje czy nawet odgórnie narzucone plany rozgrywki mogą być wykorzystywane w domu. Poprawa pamięci oraz, co się z tym wiązało, lepsza organizacja przestrzenna była zauważalna we wszystkich grupach. Jeśli chodzi o moje spostrzeżenia, to jeżeli chcielibyśmy wpłynąć choć trochę na nasz hipokamp, to codzienna dawka 45 minutowej rozgrywki w Minecraft może być śmiało uskuteczniana głównie
w wariancie Eksploruj i buduj (Oczywiście na serwerach pozbawionych zagrożeń)

A Wy co sądzicie o takim podejściu do wykorzystania gier?

Komentarze

  1. Mam ponad 30 lat i bardzo lubię tą grę. Jest to świetny sposób do spędzania wolnego czasu dla każdego.
    https://gdziepokredyty.com.pl/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.

Uzależnienie od gier komputerowych i internetu. cz.1 (Co wiemy:czyli diagnostyka, epidemiologia)