Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.
Rozwój hipokampa poprzez bogate i pełne imersji środowisko zostały
dobrze zbadane u zwierząt. Samo wystawianie zwierząt na wzbogacające
doświadczenie, które pobudza zmysłową, fizyczną, przestrzenną i poznawczą percepcję,
może mieć niezwykle pozytywny wpływ na hipokamp. Chociaż istnieje ogromna ilość
literatury wykazującej silny wpływ rozwoju hipokampu u zwierząt poprzez
środowisko, to w jaki sposób ta manipulacja ma zastosowanie u ludzi jest mniej
jasna. Izolowane czynniki, takie jak ćwiczenia, zostały bezpośrednio przebadane
u ludzi z pewnym powodzeniem, ale znacznie mniej zostało zrobione w obszarze
eksploracji przestrzennej. Badania na ludziach wykazały, że hipokamp jest
aktywny nie tylko podczas orientacji przestrzennej, takiej jak u gryzoni ale
zmiany strukturalne mogą wystąpić w hipokampie dzięki przestrzennemu treningowi
i eksploracji otoczenia.
zdj:https://www.minecraft.net/pl-pl/
Badacze w swoich laboratoriach zaobserwowali, że trening przestrzenny w
postaci gier video (oczywiście 3D), może polepszyć pamięć zależną od hipokampa
jak i jego objętość. W tym temacie skupimy się na tym, jak naukowcy poprzez
wykorzystanie Minecrafta, poprawili funkcje hipokampa.
Słowem
wyjaśnienia. Hipokamp jest strukturą w naszym mózgu, odpowiedzialną za naszą
pamięć, zwłaszcza za procesy przenoszenia informacji z pamięci krótkotrwałej do
długotrwałej oraz pełni znaczącą rolę w orientacji przestrzennej. Doświadczalnie
wykazano, że uszkodzenie hipokampa
u zwierząt jak i u ludzi upośledza zdolności uczenia się.
u zwierząt jak i u ludzi upośledza zdolności uczenia się.
zdj. https://pixabay.com/pl/vectors/hipokamp-m%C3%B3zg-anatomia-medycyna-148151/
Co wiemy?
U zwierząt
przebywających w złożonym i bogatym środowisku zaobserwowano wzmożone procesy
neurogenezy, synaptogenezy, gęstości dendrytycznej, wzmocnienia LTP (czyli długotrwałego
wzmocnienia synaptycznego) jak i zwiększenia ekspresji neuroprzekaźników w hipokampie,
co skutkowało u tych zwierząt lepszą pamięcią i orientacją przestrzenną. Niby
oczywiste, ale dodatkowo zaobserwowano polepszenie funkcji określanej jako
Pattern Separation (tł. Aut – Oddzielanie wzorców).
Pokrótce
czym jest Pattern Separation?
Oddzielanie
wzorców jest to proces , w którym nasz mózg oddziela dwa podobne wzorce,
struktury myślowe. Jest to wyraźna istota pamięci i uczenia się ponieważ mamy
wiele doświadczeń , które są do siebie podobne ale mimo to muszą być
zapamiętane jako oddzielne. Oczywiście osoby
z dysfunkcją hipokampa, podobne do siebie doświadczenia często mylą, mieszając fakty i zdarzenia.
z dysfunkcją hipokampa, podobne do siebie doświadczenia często mylą, mieszając fakty i zdarzenia.
Biorąc pod uwagę związek między hipokampem a orientacją przestrzenną i
pamięcią zarówno
u ludzi, jak i zwierząt, badacze zaproponowali, aby eksploracja przestrzenna wirtualnego środowiska gier wideo była odpowiednikiem środowiska zewnętrznego. Badacze wysnuli hipotezę, że może to doprowadzić do poprawy funkcji hipokampa
u ludzi, jak i zwierząt, badacze zaproponowali, aby eksploracja przestrzenna wirtualnego środowiska gier wideo była odpowiednikiem środowiska zewnętrznego. Badacze wysnuli hipotezę, że może to doprowadzić do poprawy funkcji hipokampa
Dlaczego akurat Minecraft?
Minecraft jest grą, którą charakteryzuje duża swoboda działania.
Naukowcy do swojego eksperymentu stworzyli serwery dla uczestników, których
głównym celem miał być rozwój świata, eksploracja lub oba te elementy jednocześnie.
Ponadto naukowcy mogli stale kontrolować postęp uczestników na serwerach,
oceniać ich stopień zaangażowania się w uczenie nowych aspektów związanych czy
to eksploracją i/lub rozbudową świata. Badacze do oceny i analizy
wykorzystywali te same narzędzia co u badanych wcześniej zwierząt do pomiaru
eksploracji przestrzennej.
Do badania zrekrutowano 82 uczestników (53 kobiety i 29 mężczyzn w
średnim wieku około 20 lat). Uczestnicy mieli obowiązek grać codziennie przez 2
tygodnie maksimum 45 min dziennie. Każdy
z uczestników po zakończeniu badania otrzymał wynagrodzenie w wysokości 60$.
z uczestników po zakończeniu badania otrzymał wynagrodzenie w wysokości 60$.
Gracze mieli możliwość grania wspólnie jak i indywidualnie, bez zagrożeń
na serwerze.
Dla tych którzy nie wiedzą czym jest Minecraft, to pokrótce jest to otwarta
gra, która jest praktycznie nieskończona, generowana proceduralnie. Cały świat
Minecraft'a składa się z różnych biomów
(równiny, dżungle, oceany, pustynie itp.) Eksploracja zatem nie ma końca.
(równiny, dżungle, oceany, pustynie itp.) Eksploracja zatem nie ma końca.
zdj:https://www.theverge.com/2019/3/12/18262243/minecraft-xbox-game-pass-microsoft-subscription
Uczestnicy zostali przydzieleni do jednej z 4 grup. Każda z grup miała
swoje określone zadania do wykonania. Były to (Budowanie vs eksploracja ;
swobodne poruszanie się po mapie vs ukierunkowana eksploracja ; swobodne
budowanie, konkretne budynki do zbudowania, swobodna eksploracja czy
eksplorowanie i budowanie) . Badacze postanowili zastosować pojedynczą ślepą
próbą, czyli uczestnicy nie znali celu badania. Powyższe zadania zostały
rozdzielone pomiędzy grupami.
Zespół 1 (Swobodne budowanie a ukierunkowane budowanie)(2 grupy)
W obu grupach badacze umieścili uczestników w całkowicie płaskim świecie
tzn (bez roślin, zwierząt, gór, jaskiń, jezior). Jak można się domyśleć w
swobodnym budownictwie gracze mogli budować co chcieli i jak, w przeciwieństwie
do drugiej grupy, która miała konkretne zadania do wykonania o progresywnym
charakterze.
Zespół 2 (Swobodna eksploracja) 1 grupa
Tutaj uczestnicy grali w swobodny sposób, bez zadań do wykonania czy
wyzwań stawianych przez badaczy. Jedyną interwencją naukowców było danie listy
ciekawych miejsc w grze które warto odwiedzić. Celem tego było zmotywowanie
uczestników do eksplorowania świata.
Zespół 3 (Eksploracja i budowanie)
Ta grupa osób miała przez dwa tygodnie zajmować się swobodną eksploracją
i budowaniem z tym,
że pierwszy tydzień skupiony był na swobodnej eksploracji, a drugi na celowanym budowaniu. Badacze stwierdzili, że najpierw uczestnicy powinni rozpoznać świat, materiały, miejsca ich pozyskiwania, aby tę wiedzę wykorzystać w drugim tygodniu podczas stawiania budynków.
że pierwszy tydzień skupiony był na swobodnej eksploracji, a drugi na celowanym budowaniu. Badacze stwierdzili, że najpierw uczestnicy powinni rozpoznać świat, materiały, miejsca ich pozyskiwania, aby tę wiedzę wykorzystać w drugim tygodniu podczas stawiania budynków.
zdj: http://losttvfans.com/minecraft-build-tutorials/
Wyniki?
Tak jak naukowcy przewidywali we wszystkich grupach doszło do
polepszenia pamięci zależnej od hipokampa. Pamięć ta lepiej wzmacniała się u
osób, które wykonywały celowe budownictwo niż swobodną eksplorację. Natomiast
dwukrotnie lepszą pamięcią odznaczała się grupa która łączyła oba te działania
czyli eksplorację oraz budowanie.
Wnioski jakie wyciągają badacze są ostrożne, ale nie ma wątpliwości, że
takie symulacje czy nawet odgórnie narzucone plany rozgrywki mogą być
wykorzystywane w domu. Poprawa pamięci oraz, co się z tym wiązało, lepsza
organizacja przestrzenna była zauważalna we wszystkich grupach. Jeśli chodzi o
moje spostrzeżenia, to jeżeli chcielibyśmy wpłynąć choć trochę na nasz
hipokamp, to codzienna dawka 45 minutowej rozgrywki w Minecraft może być śmiało
uskuteczniana głównie
w wariancie Eksploruj i buduj (Oczywiście na serwerach pozbawionych zagrożeń)
w wariancie Eksploruj i buduj (Oczywiście na serwerach pozbawionych zagrożeń)
A Wy co sądzicie o takim podejściu do wykorzystania gier?
Mam ponad 30 lat i bardzo lubię tą grę. Jest to świetny sposób do spędzania wolnego czasu dla każdego.
OdpowiedzUsuńhttps://gdziepokredyty.com.pl/