Grasz zbyt długo? Zobacz jak zmienia sie mózg.
Granie w Gry
wideo to jedna z najpopularniejszych form rozrywki. W 2019 roku wg
Statistica.com oszacowano, że na świecie jest około 2,5 miliarda graczy. Gry
wideo spolaryzowały niektóre środowiska naukowe, które stanowczo bronią swoich stanowisk.
Z jednej strony badania pokazują korzystny wpływ grania na organizm człowieka
tj poprawa zdolności wzrokowej – selektywnej uwagi , poprawa funkcji
poznawczych czy koordynacja oko -ręka. Z drugiej zaś strony gry wideo wiąże się
z problemami uwagi, impulsywnością , depresja, lękami, fobią społeczną,
pogorszeniem wyników w nauce, „używanie substancji” (myślimy tutaj o związkach
psychoaktywnych), wykroczenia szkolne czy zwiększone spożywanie niezdrowej
żywności.
źródlo: stuffpolska.tv |
Jak możemy się domyślać,
wszystkie wymienione powyżej aspekty można śmiało zakorzenić w odpowiednich
obszarach naszego mózgu, stąd postanowiono lepiej zrozumieć możliwe zmiany w
mózgu związane z długotrwałym graniem w gry wideo.
Naukowcy postanowili zbadać mózgi graczy , którzy
spędzają co najmniej 3 godziny dziennie na graniu w gry. Warto pamiętać, że
każde powtarzające się zachowanie (również granie w gry), można powiązać ze
strukturalnymi różnicami w mózgu.
Pomimo iż wiemy
już co nieco o „mózgach graczy”, to warto wspomnieć, ze sporo odkryć wykazywały
jedynie korelacje. To badanie ma nam przybliżyć bardziej zmiany zachodzące w mózgach
graczy podczas długotrwałej rozgrywki.
Naukowcy założyli
, że długotrwałe granie w gry może wpływać na pewną utratę kontroli , a zatem
wiązać się ze słabą samoregulacją i słabą integracją w podejmowaniu decyzji.
Takie zachowania pojawiają się przy zmniejszonej objętości istoty szarej mózgu
i grubości obszarów kory mózgowej tj obszarów przedczołowych ( czyli – grzbietowo-boczna
kora przedczołowa, brzuszno- środkowa kora przedczołowa, kora okołooczodołowa) Dlatego
badacze przypuszczają, że gracze, którzy spędzają dużo czasu przed grami wideo
będą mieli zmniejszoną objętość istoty szarej jak i zmniejszona objętość kory
mózgowej w przeciwieństwie do osób nie grających.
Nie należy jednak
zapominać o innym obszarze mózgu jakim jest SPL (Płacik ciemieniowy górny) .
Jest to region , który zaangażowany jest w wiele procesów. Np. pośredniczy w
wysoko powtarzalnych zadaniach które są nieodzownym elementem grania w gry wideo, takim jak sięganie, chwytanie, ruch
wzroku, percepcja akcji, orientacja na obiekt i kształt jak i przechowywania
informacji na temat danych narzędzi. Intuicyjnie wydawać by się mogło, że ten
obszar (SPL) powinien być mocno rozwinięty u graczy, jednakże dane naukowe nie są
w tym temacie spójne.
PRZYGOTWANIE
BADANIA
Gra, która
została wykorzystana do przeprowadzenia tego eksperymentu to popularny LOL
(Leage of Legends). Uczestnicy badania zostali zrekrutowani z kampusu za pomocą
ulotek. Grupa pierwsza (GRACZY) została włączona do badania, jeżeli
gracz grał w LOL’a co najmniej od 1,5 roku, oraz w ciągu ostatnich 6 miesięcy
nie mniej niż 3 godziny. Grupa druga ,(NIE GRACZE), to osoby , które nie
grały w żadne gry wideo przez co najmniej ostatnie 6 miesięcy. Łączna ilość
zrekrutowanych wolontariuszy do badania wynosiła 52, z czego 26 do GRACZE, a 26
NIE GRACZE. Średni wiek obu grup wynosił 20 lat, z czego GRACZE średnio w swoim
życiu grają już od 8 lat. Badanie zostało przeprowadzone we współpracy USA i
Chin.
Warto podkreślić,
ze naukowcy nie dopuszczali osób do badania, jeżeli posiadali dysfunkcje
neurologiczne, które mogłyby zaburzyć wynik eksperymentu.(Jak Psychozy,
Depresja ,nadużywanie substancji, schizofrenia itd.) . Następnie po wypełnieniu
ankiet, uczestnicy zostali poddani badaniu MRI wysokiej rozdzielczości. Dla
zainteresowanych, naukowcy postanowili
rozszerzyć obrazowanie o techniki tj VBM (Voxel Based Morphometry) oraz Deformation
based morphometry (DBM). Zainteresowanych odsyłam do artykułu :D [ Warto
wspomnieć, że w tym eksperymencie badano grubość kory mózgowej oraz głębokość
bruzd.]
CO ZOBACZYLI NAUKOWCY?
Badania VBM wykazały,
zmniejszoną objętość istoty szarej w grupie GRACZY, zwłaszcza w regionie
VMPFC obustronnie, z czego prawy region był bardziej ścieńczały. Również obszar
DLPFC rozciągając się do LFP uległ redukcji.
Badania DBM
wskazują również na redukcję GMV w prawym VMPFC w grupie GRACZY.
Analiza grubości
kory wykazała, że w grupie GRACZY była ona znacznie cieńsza niż w grupie
NIE GRACZY (dotyczyło to zwłaszcza Lewego SPL, i kilku regionów
przedczołowych , jak Lewy VMPFC, obustronne DMPFC i Lewy DLPFC.)
Na koniec,
okazało się, że głębokość bruzd jest znacznie płytsza u GRACZY niż u
osób nie grających w gry wideo.
Wiem, że dla
wielu te skróty i nazwy mogą okazać się bełkotem , dlatego postaram się
przerzucić te wyniki na normalny język :D
Obszary VMPFC jak
i DLPFC najczęściej charakteryzuje się jako regiony odpowiedzialne za
integrowanie markerów somatycznych, czy integrowaniu bodźców związanych z
doświadczeniami nagrody i kary. Również powyższe regiony integrują bodźce w
podejmowaniu decyzji , samokontrolą czy „kuszącymi zrachowaniami”. Jeżeli
objętość tych regionów ulegnie zmniejszeniu, grubość kory ulegnie ścieńczeniu,
dojdzie do ujawnienia się nieprawidłowości w wyżej wymienionych zrachowaniach. Biorąc pod uwagę fakt, że gry wideo są bardzo
satysfakcjonującym zajęciem, to badanie pokazuje, ze długotrwałe granie w gry
jest związane ze zmianami strukturalnymi mózgu, zwłaszcza obszarów przedczołowych. Podobne zmiany zaobserwowano chociażby u
ludzi wykazujących powtarzalne zachowania jak nadużywanie substancji czy
jedzenia.
Czy zatem gry
wideo faktycznie psują nasz mózg i osłabiają nasze zdolności? Otóż nie.
Wszystko jest dla ludzi zwłaszcza jeżeli będzie to dawkowane z umiarem. Granie
w gry wideo może zwiększyć nam objętość kory mózgowej ,zwłaszcza w obszarach
przedczołowych, ale tylko przy niewielkim czasie spędzonego przed grami. (Wg
Pujol i wsp. (2016) do 1h na tydzień. ) Warto przypomnieć , że w tym
badaniu gracze spędzali co najmniej 21 godzin tygodniowo.
Stąd długotrwałe
granie w gry może być czynnikiem ryzyka rozwinięcia się słabych zdolności
decyzyjnych i kontroli impulsów. Jednakże nie jest to wszystko takie proste
jakby się mogło wydawać. Należy pamiętać , że mózg jest niesamowicie złożonym
narządem, w którym obszary łączą się ze sobą w wielu przypadkach w niepoznany
sposób. Oczywiście utrata objętości pewnych regionów mózgu nie zachwyca podczas
długotrwałego grania, jednakże należy oczekiwać kolejnych doniesień na temat
relacji pomiędzy danymi obszarami mózgu przebadanymi w aspekcie grania w gry
wideo.
Badanie opublikowano w „Brain
Imaging and Behavior” Tytuł: “Structural brain differences
associated with extensive massively-multiplayer video gaming “
Komentarze
Prześlij komentarz