Grasz zbyt długo? Zobacz jak zmienia sie mózg.




Granie w Gry wideo to jedna z najpopularniejszych form rozrywki. W 2019 roku wg Statistica.com oszacowano, że na świecie jest około 2,5 miliarda graczy. Gry wideo spolaryzowały niektóre środowiska naukowe, które stanowczo bronią swoich stanowisk. Z jednej strony badania pokazują korzystny wpływ grania na organizm człowieka tj poprawa zdolności wzrokowej – selektywnej uwagi , poprawa funkcji poznawczych czy koordynacja oko -ręka. Z drugiej zaś strony gry wideo wiąże się z problemami uwagi, impulsywnością , depresja, lękami, fobią społeczną, pogorszeniem wyników w nauce, „używanie substancji” (myślimy tutaj o związkach psychoaktywnych), wykroczenia szkolne czy zwiększone spożywanie niezdrowej żywności. 

Zmiany w mózgu jeśli grasz za dużo.
źródlo: stuffpolska.tv

                                                    

Jak możemy się domyślać, wszystkie wymienione powyżej aspekty można śmiało zakorzenić w odpowiednich obszarach naszego mózgu, stąd postanowiono lepiej zrozumieć możliwe zmiany w mózgu związane z długotrwałym graniem w gry wideo.

Naukowcy  postanowili zbadać mózgi graczy , którzy spędzają co najmniej 3 godziny dziennie na graniu w gry. Warto pamiętać, że każde powtarzające się zachowanie (również granie w gry), można powiązać ze strukturalnymi różnicami w mózgu. 

Pomimo iż wiemy już co nieco o „mózgach graczy”, to warto wspomnieć, ze sporo odkryć wykazywały jedynie korelacje. To badanie ma nam przybliżyć bardziej zmiany zachodzące w mózgach graczy podczas długotrwałej rozgrywki. 

Naukowcy założyli , że długotrwałe granie w gry może wpływać na pewną utratę kontroli , a zatem wiązać się ze słabą samoregulacją i słabą integracją w podejmowaniu decyzji. Takie zachowania pojawiają się przy zmniejszonej objętości istoty szarej mózgu i grubości obszarów kory mózgowej tj obszarów przedczołowych ( czyli – grzbietowo-boczna kora przedczołowa, brzuszno- środkowa kora przedczołowa, kora okołooczodołowa) Dlatego badacze przypuszczają, że gracze, którzy spędzają dużo czasu przed grami wideo będą mieli zmniejszoną objętość istoty szarej jak i zmniejszona objętość kory mózgowej w przeciwieństwie do osób nie grających. 


Nie należy jednak zapominać o innym obszarze mózgu jakim jest SPL (Płacik ciemieniowy górny) . Jest to region , który zaangażowany jest w wiele procesów. Np. pośredniczy w wysoko powtarzalnych zadaniach które są nieodzownym elementem grania w  gry wideo, takim jak sięganie, chwytanie, ruch wzroku, percepcja akcji, orientacja na obiekt i kształt jak i przechowywania informacji na temat danych narzędzi. Intuicyjnie wydawać by się mogło, że ten obszar (SPL) powinien być mocno rozwinięty u graczy, jednakże dane naukowe nie są w tym temacie spójne. 

 
MOBA, Pozytywne i negatywne skutki długotrwałego grania
źródło: pcgamer.com
PRZYGOTWANIE BADANIA

Gra, która została wykorzystana do przeprowadzenia tego eksperymentu to popularny LOL (Leage of Legends). Uczestnicy badania zostali zrekrutowani z kampusu za pomocą ulotek. Grupa pierwsza (GRACZY) została włączona do badania, jeżeli gracz grał w LOL’a co najmniej od 1,5 roku, oraz w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie mniej niż 3 godziny. Grupa druga ,(NIE GRACZE), to osoby , które nie grały w żadne gry wideo przez co najmniej ostatnie 6 miesięcy. Łączna ilość zrekrutowanych wolontariuszy do badania wynosiła 52, z czego 26 do GRACZE, a 26 NIE GRACZE. Średni wiek obu grup wynosił 20 lat, z czego GRACZE średnio w swoim życiu grają już od 8 lat. Badanie zostało przeprowadzone we współpracy USA i Chin. 

Warto podkreślić, ze naukowcy nie dopuszczali osób do badania, jeżeli posiadali dysfunkcje neurologiczne, które mogłyby zaburzyć wynik eksperymentu.(Jak Psychozy, Depresja ,nadużywanie substancji, schizofrenia itd.) . Następnie po wypełnieniu ankiet, uczestnicy zostali poddani badaniu MRI wysokiej rozdzielczości. Dla zainteresowanych, naukowcy  postanowili rozszerzyć obrazowanie o techniki tj VBM (Voxel Based Morphometry) oraz Deformation based morphometry (DBM). Zainteresowanych odsyłam do artykułu :D [ Warto wspomnieć, że w tym eksperymencie badano grubość kory mózgowej oraz głębokość bruzd.] 

CO ZOBACZYLI NAUKOWCY?

Badania VBM wykazały, zmniejszoną objętość istoty szarej w grupie GRACZY, zwłaszcza w regionie VMPFC obustronnie, z czego prawy region był bardziej ścieńczały. Również obszar DLPFC rozciągając się do LFP uległ redukcji.
Badania DBM wskazują również na redukcję GMV w prawym VMPFC w grupie GRACZY.
Analiza grubości kory wykazała, że w grupie GRACZY była ona znacznie cieńsza niż w grupie NIE GRACZY (dotyczyło to zwłaszcza Lewego SPL, i kilku regionów przedczołowych , jak Lewy VMPFC, obustronne DMPFC i Lewy DLPFC.)
Na koniec, okazało się, że głębokość bruzd jest znacznie płytsza u GRACZY niż u osób nie grających w gry wideo.

Wiem, że dla wielu te skróty i nazwy mogą okazać się bełkotem , dlatego postaram się przerzucić te wyniki na normalny język :D 

Obszary VMPFC jak i DLPFC najczęściej charakteryzuje się jako regiony odpowiedzialne za integrowanie markerów somatycznych, czy integrowaniu bodźców związanych z doświadczeniami nagrody i kary. Również powyższe regiony integrują bodźce w podejmowaniu decyzji , samokontrolą czy „kuszącymi zrachowaniami”. Jeżeli objętość tych regionów ulegnie zmniejszeniu, grubość kory ulegnie ścieńczeniu, dojdzie do ujawnienia się nieprawidłowości w wyżej wymienionych zrachowaniach.  Biorąc pod uwagę fakt, że gry wideo są bardzo satysfakcjonującym zajęciem, to badanie pokazuje, ze długotrwałe granie w gry jest związane ze zmianami strukturalnymi mózgu, zwłaszcza obszarów przedczołowych.  Podobne zmiany zaobserwowano chociażby u ludzi wykazujących powtarzalne zachowania jak nadużywanie substancji czy jedzenia.

Czy zatem gry wideo faktycznie psują nasz mózg i osłabiają nasze zdolności? Otóż nie. Wszystko jest dla ludzi zwłaszcza jeżeli będzie to dawkowane z umiarem. Granie w gry wideo może zwiększyć nam objętość kory mózgowej ,zwłaszcza w obszarach przedczołowych, ale tylko przy niewielkim czasie spędzonego przed grami. (Wg Pujol i wsp. (2016) do 1h na tydzień. ) Warto przypomnieć , że w tym badaniu gracze spędzali co najmniej 21 godzin tygodniowo.

Stąd długotrwałe granie w gry może być czynnikiem ryzyka rozwinięcia się słabych zdolności decyzyjnych i kontroli impulsów. Jednakże nie jest to wszystko takie proste jakby się mogło wydawać. Należy pamiętać , że mózg jest niesamowicie złożonym narządem, w którym obszary łączą się ze sobą w wielu przypadkach w niepoznany sposób. Oczywiście utrata objętości pewnych regionów mózgu nie zachwyca podczas długotrwałego grania, jednakże należy oczekiwać kolejnych doniesień na temat relacji pomiędzy danymi obszarami mózgu przebadanymi w aspekcie grania w gry wideo.

Badanie opublikowano w „Brain Imaging and Behavior” Tytuł: “Structural brain differences associated with extensive massively-multiplayer video gaming “

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.

HEllblade- gra inspiracją do analizy zaburzeń psychicznych cz.1 (Narracja psychozy)

League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.