Choroby psychiczne w grach wideo.
Przedstawianie postaci chorych psychicznie często możemy
zaobserwować nie tylko w grach wideo ale
i w innych formach przekazu medialnego. W archiwach możemy znaleźć niejedno badanie
skupiające się na opisie i próbie zidentyfikowania obrazu chorób psychicznych
pokazywanych w filmach czy prime timeach w różnych formach. Media masowego
przekazu często uogólniają problem chorób psychicznych i przedstawiają je jako
agresywne, pełne przemocy i niebezpieczne. Niejednokrotnie próbowano
sklasyfikować tego rodzaju obrazy i posegregować je w odpowiednie kategorie.
Naukowcy na
chwile obecna posegregowali obrazy chorób psychicznych przedstawianych w
mediach na 6 kategorii. Są to :
1)Rebbelious free spilit (tłumacząc na nasz język ) – zbuntowany wolny duch
2) Homicidal maniach – morderczy maniak
3) Female patient as seductress – uwodzicielska pacjentka
4) The
enlightended member of society – oświecony członek
społeczeństwa
5)The narcisstic parasite – narcystyczny pasożyt
6)the zoo specimen – wzorzec zoologiczny
Ten podział,
który widzimy na ekranie dotyczy jedynie filmów i pochodnych temu
gatunkowi. Póki co nie ma żadnych badań
próbujących opisać ten sam problem w grach wideo.
Naukowcy do
tego badania wzięli 96 najlepiej sprzedających się gier na konsole i komputery
z okresu 2011 do 2013. Swój wybór oparli o stronę VGChartz.com.
Scharakteryzowanie
poszczególnych chorób psychicznych występujących w grach zostało wykonane na
podstawie opisu gry i połączonych z nią terminów na wikipedii. Szukano w danych
tytułach gier haseł dotyczących chorób psychicznych jak lęk, schizofrenia,
depresja, psychoza, mania, szalony czy Paranoidalny.
Po wstępnym
sportretowaniu chorób psychicznych spróbowano dokładniej scharakteryzować
stopień pojawiania się tych obrazów w danej grze. Do tego badacze wykorzystali
materiały wideo z YouTube grupując postaci w 2 kategorie. Pierwsza to postacie
wysoko wyeksponowane w grach, czyli taka która przewija się często w fabule.
Czy to w postaci narracji czy głównego bohatera, Do drugiej grupy tzw. mało
eksponowanej zaliczono postaci które miały ograniczony lub niewielki wpływ na
fabułę. Za pomocą gameplay badacze mogli dobrze określić do której z tych
kategorii zakwalifikować postacie.
Kolejnym
krokiem było odniesienie obrazu danych chorób psychicznych do 6 kategorii
wykorzystywanych w filmach, o których wspominałem na początku. Badacze
dodatkowo stworzyli własne kategorie , które nie mogły zostać umieszczone w
jednej z tych 6 grup.
Naukowcy
opisali około 42 postacie , którym przydzielono zaburzenie psychiczne do jednej
z 6 grup, Ci którzy nie pasowali to modelu 6 grup zostali przypisani do innej
kategorii.
Z 42 postaci
, 29 z nich zostało zakwalifikowane do grupy Morderczych maniaków z czego 21
tych postaci miało wysoką ekspozycję. Dwie postaci z tych 42 opisanych
zaklasyfikowano do Wzorców zoologicznych, natomiast 1 z tych 42 została
przypisana do grupy Narcystycznych pasożytów.
A co z
resztą ??
10 postaci
nie można było przydzielić do żadnej z tych grup, stąd naukowcy stworzyli dla
tej 10 oddzielne kategorie.
3 postacie z tych 10 zakwalifikowano
do Dysfunkcjonalnie ułomnych
2 prezentujące paranoidalne teorie
spiskowe
2 do zabawnych ekscentryków
2 Dotknięte zbrodnią
1 do choroby z nazwy
Konkluzja
Media
masowego przekazu odgrywają dużą rolę w zarysowywaniu, utrwalaniu błędnego
obrazu chorób psychicznych poprzez niespójność, wyolbrzymianie czy
dezinformowanie widza. Ukazują osoby choroby psychiczne w sposób wyjątkowo
dziwny, szczególny i nierzadko niebezpieczny. Opierając się na tych badaniach,
takie stygmatyzowanie i utrwalane ukazuje osoby z problemami psychicznymi jako
skłonne do przemocy zapominając o tym, że w rzeczywistości są to ludzie mocno
pokrzywdzeni i cierpiący. Gry wideo nie odstają od tego modelu ukazując osoby
chore psychiczne jako niebezpieczne.
Oczywiście
warto podkreślić, że to badanie przypisywało zaburzenia psychiczne wirtualnym
postaciom. Nie zostały one ocenione w taki sposób jak ocenia się ludzi na
oddziałach psychiatrycznych ponieważ, diagnostyka i postawienie rozpoznania
choroby psychicznej wymaga wielu złożonych czynności. Choroby psychiczne mocno stygmatyzują
ludzi w społeczeństwie stąd rozpoznania stawia się ostrożnie. Niemniej jednak
filmy, programy czy gry wideo dominują w pokazywaniu zakrzywionego obrazu ,
utrwalając tym samym pewne wyobrażenia wśród odbiorców, często nijak mające się
do faktów.
Komentarze
Prześlij komentarz