Loot box (skrzynki) w grach to hazard czy nie? cz.1


Loot boxy (czyli skrzynki z łupami) to specjalnie zaimplementowany mechanizm w grach wideo, który nosi psychologiczne znamiona hazardu. Istnieje zatem obawa, że gracze narażeni są na uzależnienie, a niektóre środowiska badawcze wiążą "zabawę" z loot boxami jako hazard. Należy być jednak ostrożnym z tak bezpośrednim wyciąganiem wniosków. Naukowcy zaobserwowali pewne braki we wcześniejszych badaniach traktujących o loot boxach i hazardzie. Dlatego w tym miejscu przyjrzymy się najnowszym wynikom.

Loot boxy to duży biznes

Dla wyjaśnienia terminu. Loot boxy to specjalne skrzynki z łupami, które gracz kupuje za prawdziwe pieniądze. Następnie po otwarciu takiej skrzynki otrzymujemy losowy przedmiot. Obecnie są dość powszechne w grach wideo, a niedawny raport Brytyjskiej Komisji ds. Hazardu oszacowało, że około 31% dzieci (wiek 11-16 lat) otworzyło co najmniej jedną skrzynkę. Loot boxy to bardzo dochodowy biznes. Szacuje się, że w 2018 roku wygenerowały one zysk w branży gier wideo na około 30 miliardów $. 
Czy loot boxy (skrzynki z łupami) powodują hazard?

źródło: USA online casinos

Loot boxy zawierają strukturalne jak i psychologiczne elementy hazardu.

Wszystkie loot boxy łączy jedna wspólna cecha - NIEWIADOMA. Po zakupie skrzynki, gracz nie wie jaką zawartość wylosuje. Najbardziej popularnym przykładem Loot boxów jest gra Counter Strike : Global Offensive, gdzie ze skrzynek i kluczy zakupionych za prawdziwe pieniądze można wylosować "upiększacze" do ekwipunku czyli tzw "skórki" (na broń czy rękawice).  Niektóre przedmioty są rzadkie, inne zaś pospolite. Gracze często odsprzedają sobie rzadsze skórki, za niewiarygodnie wysokie kwoty sięgające parę tysięcy dolarów.  Dodatkowo granie w Counter Strike wywołuje specjalny efekt zadowolenia w mózgu graczy o czym napisałem szerzej w tym poście :
 https://anatomiagierwideo.blogspot.com/2019/05/counter-strike-skad-wzia-sie-fenomen.html
Czy losowanie skrzynek doprowadzi nas do hazardu?

źródło: Critical Hit

Eksperci od hazardu zauważyli, że skrzynki z łupami posiadają wiele wspólnych elementów z klasycznym hazardem. Na przykład, zarówno podczas obstawiania w ruletce jak i w losowaniu nagród ze skrzynki, gracz ryzykuje szansę utraty pieniędzy na rzecz cennej nagrody. Badacze obawiają się, że zabawa z loot boxami może otworzyć bramę do hazardu wśród graczy. Należy sobie uświadomić, że uzależnienie od hazardu niesie ze sobą poważne konsekwencje zarówno na płaszczyźnie osobistej, rodzinnej czy zawodowej.

Drummond i Sauer przeanalizowali 22 gry zawierające loot boxy. Wykazali, że noszą one w sobie znamiona klasycznie pojmowanego hazardu i że powinna zostać wprowadzona regulacja, aby nie stworzyć podatnego gruntu do rozwoju hazardu.

Niektóre środowiska twierdzą, że skrzynki powinny być poddane kontroli.

Przykładem są chociażby Belgowie i Holendrzy. Władze tych państw orzekły, że niektóre skrzynki z łupami naruszyły krajowe przepisy dotyczące hazardu i nakazały ich usunięcie z gier wideo. Poniżej zamieszczam link do źródła:

1) Belgia - https://www.bbc.co.uk/news/technology-43906306

2) Holandia - https://www.eurogamer.net/articles/2018-07-26-dutch-dota-2-players-can-now-see-whats-in-a-loot-box-before-they-buy-it



Ale to nie koniec. Niedawne dochodzenie w Australii w sprawie loot boxów, nie uznało ich za nielegalne, ale zamiast tego rząd zarządził kompleksowy przegląd przepisów anty-hazardowych w celu ich zaktualizowania.  Francuzi i Brytyjczycy orzekli, że skoro przedmioty ze skrzynek nie mają wartości w świecie rzeczywistym, to nie kwalifikują się jako hazard.



Obecne dane sugerują powiązanie pomiędzy wydatkowaniem pieniędzy na loot boxy a problemem hazardowym.



Branża gier niewiele sobie zrobiła z krytyki loot boxów. Należy pamiętać, że gry cyfrowe to nie jest miejsce, którym po raz pierwszy pojawiły się skrzynki z nagrodami. Kupowanie „pakietów” czy rzeczy w nadziei, że uzyskamy jakiś drogocenny przedmiot jest zjawiskiem znacznie starszym. Chociażby, kupowanie kolekcjonerskich paczek do gier karcianych. Ale nawet idąc dalej. Kupowanie chipsów czy Jajek z Niespodzianką opierają się na podobnej mechanice. Kupuje i mam. To, że nie dostajemy często tego czego chcemy to inna sprawa, ale pieniądze wydane, zawsze dają nam przedmiot o różnej wartości. Dlatego jest to jeden z fundamentalnych argumentów branży gier przeczących szkodliwości loot boxów.
Losowość kart w zestawach Duel Masters i innych karciankach

źródło: Flipkart



Jednakże, ostatnie dane w przeciwieństwie do powyższych stwierdzeń SUGERUJĄ ważne powiązanie behawioralne pomiędzy kupowaniem skrzynek a problemem hazardowym. Tę zależność badacze zaobserwowali zwłaszcza w środowiskach E-sportowych. W niedawnym badaniu, w którym przeanalizowano 7422 graczy stwierdzili, że taki problem hazardu wśród badanej grupy jest znaczący. (Badanie z 2018r. : Zendle D, Cairns P. Video game loot boxes are linked to problem gambling: Results of a large-scale survey. PLOS ONE)

Oczywiście musimy być krytyczni co do powyższej korelacji. Badacze sami wzywają do dalszych prac nad tym problemem. Dlaczego? Ponieważ powyższy projekt posiada potencjalne ograniczenia przez naturę testowanych próbek. Wynikało to z ograniczenia do jednej grupy graczy, po drugie badani dobrowolnie wzięli udział w projekcie znając mniej więcej jego wydźwięk. Oczywiście cel badania nie był im znany, jednakże materia badana była czymś co  interesowało uczestników, stąd pojawiają się wątpliwości i zamazania w interpretacji wyników.



Aby wypełnić tę lukę niedawno pojawiły się wyniki najnowszych badań wypełniający tę lukę, rozwiewając część wątpliwości. W następnej części napiszemy sobie jak uzupełniają się te badania i czy możemy z większą pewnością mówić o powiązaniu Loot boxów z hazardem. A jak Wam się wydaje?

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.

HEllblade- gra inspiracją do analizy zaburzeń psychicznych cz.1 (Narracja psychozy)

League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.