Loot box (skrzynki) w grach to hazard czy nie? cz.1
Loot boxy (czyli skrzynki z łupami) to specjalnie
zaimplementowany mechanizm w grach wideo, który nosi psychologiczne znamiona
hazardu. Istnieje zatem obawa, że gracze narażeni są na uzależnienie, a
niektóre środowiska badawcze wiążą "zabawę" z loot boxami jako
hazard. Należy być jednak ostrożnym z tak bezpośrednim wyciąganiem wniosków.
Naukowcy zaobserwowali pewne braki we wcześniejszych badaniach traktujących o
loot boxach i hazardzie. Dlatego w tym miejscu przyjrzymy się najnowszym
wynikom.
Loot boxy to duży
biznes
Dla wyjaśnienia terminu. Loot boxy to specjalne skrzynki z
łupami, które gracz kupuje za prawdziwe pieniądze. Następnie po otwarciu takiej
skrzynki otrzymujemy losowy przedmiot. Obecnie są dość powszechne w grach wideo, a niedawny raport Brytyjskiej Komisji ds. Hazardu oszacowało, że około 31%
dzieci (wiek 11-16 lat) otworzyło co najmniej jedną skrzynkę. Loot boxy to
bardzo dochodowy biznes. Szacuje się, że w 2018 roku wygenerowały one zysk w
branży gier wideo na około 30 miliardów $.
źródło: USA online casinos
Loot boxy zawierają
strukturalne jak i psychologiczne elementy hazardu.
Wszystkie loot boxy łączy jedna wspólna cecha - NIEWIADOMA.
Po zakupie skrzynki, gracz nie wie jaką zawartość wylosuje. Najbardziej
popularnym przykładem Loot boxów jest gra Counter Strike : Global Offensive,
gdzie ze skrzynek i kluczy zakupionych za prawdziwe pieniądze można wylosować
"upiększacze" do ekwipunku czyli tzw "skórki" (na broń czy
rękawice). Niektóre przedmioty są rzadkie,
inne zaś pospolite. Gracze często odsprzedają sobie rzadsze skórki, za
niewiarygodnie wysokie kwoty sięgające parę tysięcy dolarów. Dodatkowo granie w Counter Strike wywołuje
specjalny efekt zadowolenia w mózgu graczy o czym napisałem szerzej w tym
poście :
https://anatomiagierwideo.blogspot.com/2019/05/counter-strike-skad-wzia-sie-fenomen.html
źródło: Critical Hit
Eksperci od hazardu zauważyli, że skrzynki z łupami
posiadają wiele wspólnych elementów z klasycznym hazardem. Na przykład, zarówno
podczas obstawiania w ruletce jak i w losowaniu nagród ze skrzynki, gracz
ryzykuje szansę utraty pieniędzy na rzecz cennej nagrody. Badacze obawiają się,
że zabawa z loot boxami może otworzyć bramę do hazardu wśród graczy. Należy
sobie uświadomić, że uzależnienie od hazardu niesie ze sobą poważne
konsekwencje zarówno na płaszczyźnie osobistej, rodzinnej czy zawodowej.
Drummond i Sauer przeanalizowali 22 gry zawierające loot
boxy. Wykazali, że noszą one w sobie znamiona klasycznie pojmowanego hazardu i
że powinna zostać wprowadzona regulacja, aby nie stworzyć podatnego gruntu do
rozwoju hazardu.
Niektóre środowiska
twierdzą, że skrzynki powinny być poddane kontroli.
Przykładem są chociażby Belgowie i Holendrzy. Władze tych
państw orzekły, że niektóre skrzynki z łupami naruszyły krajowe przepisy
dotyczące hazardu i nakazały ich usunięcie z gier wideo. Poniżej zamieszczam
link do źródła:
1) Belgia - https://www.bbc.co.uk/news/technology-43906306
2) Holandia -
https://www.eurogamer.net/articles/2018-07-26-dutch-dota-2-players-can-now-see-whats-in-a-loot-box-before-they-buy-it
Ale to
nie koniec. Niedawne dochodzenie w Australii w sprawie loot boxów, nie uznało
ich za nielegalne, ale zamiast tego rząd zarządził kompleksowy przegląd
przepisów anty-hazardowych w celu ich zaktualizowania. Francuzi i Brytyjczycy orzekli, że skoro
przedmioty ze skrzynek nie mają wartości w świecie rzeczywistym, to nie
kwalifikują się jako hazard.
Obecne dane sugerują powiązanie pomiędzy
wydatkowaniem pieniędzy na loot boxy a problemem hazardowym.
Branża
gier niewiele sobie zrobiła z krytyki loot boxów. Należy pamiętać, że gry
cyfrowe to nie jest miejsce, którym po raz pierwszy pojawiły się skrzynki z
nagrodami. Kupowanie „pakietów” czy rzeczy w nadziei, że uzyskamy jakiś
drogocenny przedmiot jest zjawiskiem znacznie starszym. Chociażby, kupowanie kolekcjonerskich
paczek do gier karcianych. Ale nawet idąc dalej. Kupowanie chipsów czy Jajek z
Niespodzianką opierają się na podobnej mechanice. Kupuje i mam. To, że nie
dostajemy często tego czego chcemy to inna sprawa, ale pieniądze wydane, zawsze
dają nam przedmiot o różnej wartości. Dlatego jest to jeden z fundamentalnych
argumentów branży gier przeczących szkodliwości loot boxów.
źródło: Flipkart
Jednakże,
ostatnie dane w przeciwieństwie do powyższych stwierdzeń SUGERUJĄ ważne
powiązanie behawioralne pomiędzy kupowaniem skrzynek a problemem hazardowym. Tę
zależność badacze zaobserwowali zwłaszcza w środowiskach E-sportowych. W
niedawnym badaniu, w którym przeanalizowano 7422 graczy stwierdzili, że taki
problem hazardu wśród badanej grupy jest znaczący. (Badanie
z 2018r. : Zendle D, Cairns P. Video game loot boxes are linked to problem
gambling: Results of a large-scale survey. PLOS ONE)
Oczywiście
musimy być krytyczni co do powyższej korelacji. Badacze sami wzywają do
dalszych prac nad tym problemem. Dlaczego? Ponieważ powyższy projekt posiada
potencjalne ograniczenia przez naturę testowanych próbek. Wynikało to z
ograniczenia do jednej grupy graczy, po drugie badani dobrowolnie wzięli udział
w projekcie znając mniej więcej jego wydźwięk. Oczywiście cel badania nie był
im znany, jednakże materia badana była czymś co interesowało uczestników, stąd pojawiają się
wątpliwości i zamazania w interpretacji wyników.
Aby
wypełnić tę lukę niedawno pojawiły się wyniki najnowszych badań wypełniający tę
lukę, rozwiewając część wątpliwości. W następnej części napiszemy sobie jak
uzupełniają się te badania i czy możemy z większą pewnością mówić o powiązaniu
Loot boxów z hazardem. A jak Wam się wydaje?
Komentarze
Prześlij komentarz