Jak wygląda seksizm w grach MMO/World of Warcraft ?
WYSTĘPOWANIE SEKSIZMU W GRACH
MMO.
Czy zdarzyło
Wam się kiedykolwiek spotkać ze zjawiskiem seksizmu? Ogólna definicja seksizmu
opiera się na założeniu, że kobiety i mężczyźni nie są sobie równi. Mężczyźni
przedstawiani są jako lepsi, bardziej inteligentni i pełniący dominujące role
nad kobietami. W konsekwencji prowadzi
to do nieuczciwej dyskryminacji z powodu płci.
Po ogólnym
zapoznaniu się z wyżej podaną definicją seksizmu warto zatrzymać się na powszechnym występowaniu tego zjawiska. Nie
ma co ukrywać, że fenomen dyskryminacji kobiet
z powodu ich płci jest obrazem często spotykanym. Przedstawianie kobiet jako obiektu zainteresowania seksualnego jest zjawiskiem do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Kreowanie przez media płci pięknej jako tej bardziej uległej, mniej zaradnej , potrzebującej bezpieczeństwa zrodziło
w większości naszych światopoglądów błędny stereotyp, który płynnie został przetransferowany do społeczeństwa gamingowego.
z powodu ich płci jest obrazem często spotykanym. Przedstawianie kobiet jako obiektu zainteresowania seksualnego jest zjawiskiem do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Kreowanie przez media płci pięknej jako tej bardziej uległej, mniej zaradnej , potrzebującej bezpieczeństwa zrodziło
w większości naszych światopoglądów błędny stereotyp, który płynnie został przetransferowany do społeczeństwa gamingowego.
W grudniu 2013
roku w czasopiśmie psychologicznym Frontiers
In Psychology został opublikowany
artykuł uwypuklający problem pojawiania się seksizmu wśród graczy MMO. Badacze
dokonali analizy problemu opierając się o społeczność graczy World of Warcraft.
Chcieli dowiedzieć się jak traktowana jest grupa kobiet graczy. Pod lupę
naukowcy wzięli takie zachowania jak cyber przemoc, zachowania poniżające
kobiety, komunikaty na tle seksualnym czy proponowanie cyber-ucieh. Do badania
zaangażowało się 294 użytkowników zarówno kobiet jak i mężczyzn z czego 75
kobiet grających w World of Warcraft,
przyznało się, że były ofiarami zachowań seksistowskich. 44 mężczyzn i 53 kobiety potwierdziły występowanie tego zjawiska,
natomiast reszta uczestników tj. 183
wyznała, problem seksizmu nie jest rzeczą nad którą warto się zatrzymać.
Zanim jednak
przejdziemy do sedna skupmy się na tym jak przedstawiane są wirtualne postacie
kobiet w grach. W 2007 roku zostało przeprowadzona analiza modeli postaci
zarówno męskich jak i damskich pod kątem ich seksownego wyglądu. Spośród 479
obrazów 60% kobiecych postaci zostało uznane za pociągające i seksowne, z czego
postaci męskich jedynie 1%. Niestety, niemożliwe jest znalezienie symetrii pomiędzy modelami seksownych
wirtualnych bohaterek
z nadmiernie wyeksponowanymi kształtami , a kobietami w świecie realnym. Stąd już od samego początku mamy narzucone modele kobiecych awatarów mocno odbiegające od rzeczywistości. Warto w tym miejscu przypomnieć sobie o sytuacji mającej miejsce w grze Overwatch, w której niesmak wzbudziła pozycja Smugi uwypuklająca swoje kształty po wygranym meczu.
z nadmiernie wyeksponowanymi kształtami , a kobietami w świecie realnym. Stąd już od samego początku mamy narzucone modele kobiecych awatarów mocno odbiegające od rzeczywistości. Warto w tym miejscu przypomnieć sobie o sytuacji mającej miejsce w grze Overwatch, w której niesmak wzbudziła pozycja Smugi uwypuklająca swoje kształty po wygranym meczu.
Przejdźmy
teraz do relacji graczy, którzy spotkali się bezpośrednio z dyskryminacją
kobiet
w World of Warcraft. Poniższe dwa cytaty można by zakwalifikować do tzw. wykluczenia. Pokazują one w jaki sposób środowisko zniechęca kobiety do gry czy nie uważa kobiet jako wartościowych gamerów.
w World of Warcraft. Poniższe dwa cytaty można by zakwalifikować do tzw. wykluczenia. Pokazują one w jaki sposób środowisko zniechęca kobiety do gry czy nie uważa kobiet jako wartościowych gamerów.
„Od pewnego czasu
mam niechęć do raidowania, ponieważ zaobserwowałem , że niektóre gildie nie
słuchają porad kobiet podczas wykonywania questów. Zdarzyło mi się spotkać
gildie, w której warunkiem wykluczającym do jej przystąpienia była płeć żeńska.
Lider gildii argumentował to tym, że kobiety zamiast skupić się na graniu powodują dramy i przeszkadzają w rozgrywce..”
„Kiedyś wstąpiłam do
początkującej gildii, która nie miała doświadczenia w raidowaniu. Zgłosiłam się na ochotnika na jeden z raidów
, ponieważ posiadałam wtedy pewną wiedzę na temat taktyk jakie trzeba
przeprowadzić. Kiedy odezwałam się na czacie głosowym, wywołało to dziwienie (
OO patrz, dziewczyna). Pierwsi przeciwnicy poszli gładko. Z czasem zaczęły się
komentarze, miedzy członkami drużyny, w stylu ( Nie pozwól aby kobieta Tobą
rządziła.. co ty p****a jesteś??) Od tamtego czasu kierowane były do mnie
komentarze i odgłosy naśladujące stosunek seksualny. Po tym wszystkim odeszłam
z gildii i od tamtej pory przestałam używać czatu głosowego”
Nie można nie
wspomnieć o zjawisku Flamingu/Griefingu. Kobiety często są agresywnie atakowane
na tle seksualnym podczas rozgrywki.
„Jest wiele
przykładów które mogłabym przytoczyć. Mówiono mi, że powinnam ssać bo jestem
kobietą, że moje miejsce jest na dole, klęcząc uprawiając seks oralny czy , że powinnam siedzieć w kuchni bo tam
jest moje miejsce, a nie tutaj w WOW”ie..”
„..Pewnego razu
dołączyłam do kolejnej gildii. Kolejnej, bo w poprzednich byłam atakowana
odzywkami seksualnym. Kiedy zostałam przyjęta, nie przyznałam się, że jestem
kobietą. Dialogi jakie pojawiały się na czacie na temat kobiet były okropne.
Żarty na temat gwałtów, fantazje seksualne, były powodem, które sprawiły że tę
gildię również opuściłam. Mam nadzieję, że kiedyś trafię na gildię, która
będzie miła i bardziej przyjazna..”
Wyżej
przytoczony komentarz kobiety poruszył ważną kwestię dotyczącą tożsamości.
Kobiety niechętnie przyznają się w community, co do swojej płci, w celu ochrony
swoich dóbr osobistych.
„Znam wiele kobiet
graczy, które często nie angażują się w rozmowę na czacie głosowym z powodu chamskich
odzywek i poniżania ..”
„Moja żona również
gra World of Warcraft i bardzo rzadko przyznaje się do tego , że jest kobietą,
ponieważ wie jakie zachowania seksistowskie byłyby do niej kierowane”
Na koniec
przytoczę cytat Gamerki , która niejednokrotnie spotykała się z trochę innym
rodzajem seksizmu jak twierdzi.
„ Zdarza się, że
faceci chcą obdarować mnie drogocennymi przedmiotami lub złotem w zamian za
cyber seks, nagie zdjęcia czy zostania ich wirtualną dziewczyną”
„Niektórzy gracze
twierdzą, że wykorzystujemy swoją płeć do tego aby wyłudzić od graczy itemy,
złoto czy inne rzeczy kokietując ich,
kiedy to nieprawda „
Warto
podkreślić, że wyniki wyżej przedstawionego badania zostały przesłane firmie
Blizzard, podkreślając, że zjawiska cyber przemocy czy zachowań seksualnych występują
i wymagają zainteresowania ze strony twórców. Ciężko jednak stwierdzić jaki
Blizzard ma stosunek do tego zjawiska i jak karze takie zachowania, ponieważ
naukowcy nie uzyskali żadnej deklaracji od przedstawicieli firmy. W tym miejscu
warto wziąć pod uwagę fakt, że takie zachowania nie występują jedynie w World of Warcraft ale we wszystkich
społecznościach MMO. Jak poradzić sobie z takim problemem? Przede wszystkim
zacząć od siebie i od swojego zachowania. Przejaw kultury i szacunku, nie tylko
podczas rozgrywek wirtualnych ale i w naszym codziennym życiu, sprawi, że
kobiety lepiej będą czuły się w naszym
towarzystwie i chętniej angażowały się w zadania. Utrzymywanie kultury w
gildiach czy w grupach stworzy cieplejszą atmosferę. Rozgrywka zapewni więcej przyjemności
i przyniesie więcej korzyści niż przykrości.
i przyniesie więcej korzyści niż przykrości.
Komentarze
Prześlij komentarz