Jak wygląda seksizm w grach MMO/World of Warcraft ?


WYSTĘPOWANIE SEKSIZMU W GRACH MMO.

Czy zdarzyło Wam się kiedykolwiek spotkać ze zjawiskiem seksizmu? Ogólna definicja seksizmu opiera się na założeniu, że kobiety i mężczyźni nie są sobie równi. Mężczyźni przedstawiani są jako lepsi, bardziej inteligentni i pełniący dominujące role nad kobietami. W konsekwencji prowadzi  to do nieuczciwej dyskryminacji z powodu płci.

Po ogólnym zapoznaniu się z wyżej podaną definicją seksizmu warto zatrzymać się  na powszechnym występowaniu tego zjawiska. Nie ma co ukrywać, że fenomen dyskryminacji kobiet
 z powodu ich płci jest obrazem często spotykanym. Przedstawianie kobiet jako obiektu zainteresowania seksualnego jest zjawiskiem do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Kreowanie przez media płci pięknej jako tej bardziej uległej,  mniej zaradnej , potrzebującej bezpieczeństwa zrodziło
 w większości naszych światopoglądów błędny stereotyp, który płynnie został przetransferowany do społeczeństwa gamingowego.


W grudniu 2013 roku w czasopiśmie psychologicznym Frontiers In Psychology  został opublikowany artykuł uwypuklający problem pojawiania się seksizmu wśród graczy MMO. Badacze dokonali analizy problemu opierając się o społeczność graczy World of Warcraft. Chcieli dowiedzieć się jak traktowana jest grupa kobiet graczy. Pod lupę naukowcy wzięli takie zachowania jak cyber przemoc, zachowania poniżające kobiety, komunikaty na tle seksualnym czy proponowanie cyber-ucieh. Do badania zaangażowało się 294 użytkowników zarówno kobiet jak i mężczyzn z czego 75 kobiet grających w World of Warcraft,  przyznało się, że były ofiarami zachowań seksistowskich.  44 mężczyzn i 53 kobiety  potwierdziły występowanie tego zjawiska, natomiast reszta uczestników tj. 183  wyznała, problem seksizmu nie jest rzeczą nad którą warto się zatrzymać.

Zanim jednak przejdziemy do sedna skupmy się na tym jak przedstawiane są wirtualne postacie kobiet w grach. W 2007 roku zostało przeprowadzona analiza modeli postaci zarówno męskich jak i damskich pod kątem ich seksownego wyglądu. Spośród 479 obrazów 60% kobiecych postaci zostało uznane za pociągające i seksowne, z czego postaci męskich jedynie 1%. Niestety, niemożliwe jest znalezienie  symetrii pomiędzy modelami seksownych wirtualnych bohaterek
z nadmiernie wyeksponowanymi kształtami , a kobietami w świecie realnym. Stąd już od samego początku mamy narzucone modele kobiecych awatarów mocno odbiegające od rzeczywistości. Warto w tym miejscu przypomnieć sobie o sytuacji mającej miejsce w grze Overwatch, w której niesmak wzbudziła pozycja Smugi uwypuklająca swoje kształty po wygranym meczu.

Przejdźmy teraz do relacji graczy, którzy spotkali się bezpośrednio z dyskryminacją kobiet
 w World of Warcraft. Poniższe dwa cytaty można by zakwalifikować do tzw. wykluczenia. Pokazują one w jaki sposób środowisko zniechęca kobiety do gry czy nie uważa kobiet jako wartościowych gamerów.

„Od pewnego czasu mam niechęć do raidowania, ponieważ zaobserwowałem , że niektóre gildie nie słuchają porad kobiet podczas wykonywania questów. Zdarzyło mi się spotkać gildie, w której warunkiem wykluczającym do jej przystąpienia była płeć żeńska. Lider gildii argumentował to tym, że kobiety zamiast skupić się na graniu  powodują dramy i przeszkadzają w rozgrywce..”

„Kiedyś wstąpiłam do początkującej gildii, która nie miała doświadczenia w raidowaniu.  Zgłosiłam się na ochotnika na jeden z raidów , ponieważ posiadałam wtedy pewną wiedzę na temat taktyk jakie trzeba przeprowadzić. Kiedy odezwałam się na czacie głosowym, wywołało to dziwienie ( OO patrz, dziewczyna). Pierwsi przeciwnicy poszli gładko. Z czasem zaczęły się komentarze, miedzy członkami drużyny, w stylu ( Nie pozwól aby kobieta Tobą rządziła.. co ty p****a jesteś??) Od tamtego czasu kierowane były do mnie komentarze i odgłosy naśladujące stosunek seksualny. Po tym wszystkim odeszłam z gildii i od tamtej pory przestałam używać czatu głosowego”

Nie można nie wspomnieć o zjawisku Flamingu/Griefingu. Kobiety często są agresywnie atakowane na tle seksualnym podczas rozgrywki.

„Jest wiele przykładów które mogłabym przytoczyć. Mówiono mi, że powinnam ssać bo jestem kobietą, że moje miejsce jest na dole, klęcząc uprawiając seks oralny  czy , że powinnam siedzieć w kuchni bo tam jest moje miejsce, a nie tutaj w WOW”ie..”

„..Pewnego razu dołączyłam do kolejnej gildii. Kolejnej, bo w poprzednich byłam atakowana odzywkami seksualnym. Kiedy zostałam przyjęta, nie przyznałam się, że jestem kobietą. Dialogi jakie pojawiały się na czacie na temat kobiet były okropne. Żarty na temat gwałtów, fantazje seksualne, były powodem, które sprawiły że tę gildię również opuściłam. Mam nadzieję, że kiedyś trafię na gildię, która będzie miła i bardziej przyjazna..”

Wyżej przytoczony komentarz kobiety poruszył ważną kwestię dotyczącą tożsamości. Kobiety niechętnie przyznają się w community, co do swojej płci, w celu ochrony swoich dóbr osobistych.

„Znam wiele kobiet graczy, które często nie angażują się w rozmowę na czacie głosowym z powodu chamskich odzywek i poniżania ..”

„Moja żona również gra World of Warcraft i bardzo rzadko przyznaje się do tego , że jest kobietą, ponieważ wie jakie zachowania seksistowskie byłyby do niej kierowane”

Na koniec przytoczę cytat Gamerki , która niejednokrotnie spotykała się z trochę innym rodzajem seksizmu jak twierdzi.

„ Zdarza się, że faceci chcą obdarować mnie drogocennymi przedmiotami lub złotem w zamian za cyber seks, nagie zdjęcia czy zostania ich wirtualną dziewczyną”

„Niektórzy gracze twierdzą, że wykorzystujemy swoją płeć do tego aby wyłudzić od graczy itemy, złoto czy inne rzeczy  kokietując ich, kiedy to nieprawda „

Warto podkreślić, że wyniki wyżej przedstawionego badania zostały przesłane firmie Blizzard, podkreślając, że zjawiska cyber przemocy czy zachowań seksualnych występują i wymagają zainteresowania ze strony twórców. Ciężko jednak stwierdzić jaki Blizzard ma stosunek do tego zjawiska i jak karze takie zachowania, ponieważ naukowcy nie uzyskali żadnej deklaracji od przedstawicieli firmy. W tym miejscu warto wziąć pod uwagę fakt, że takie zachowania nie występują jedynie w  World of Warcraft ale we wszystkich społecznościach MMO. Jak poradzić sobie z takim problemem? Przede wszystkim zacząć od siebie i od swojego zachowania. Przejaw kultury i szacunku, nie tylko podczas rozgrywek wirtualnych ale i w naszym codziennym życiu, sprawi, że kobiety lepiej będą czuły się  w naszym towarzystwie i chętniej angażowały się w zadania. Utrzymywanie kultury w gildiach czy w grupach stworzy cieplejszą atmosferę. Rozgrywka zapewni więcej przyjemności
i  przyniesie więcej korzyści niż przykrości.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.

Czy pozwolić dziecku grać w gry z użyciem broni palnej?

League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.