Uzależnienie od gier komputerowych i internetu cz.3 -ostatnia (Analiza neurobiologiczna)
Witajcie
Przedstawiam ostatnią część ukazującą analizę neurobiologiczną w uzależnieniach od gier i internetu. Temat nie jest prosty, ale i nasz mózg nie jest prostą konstrukcją. W neurologii najbardziej odstraszają nas nazwy anatomiczne budujące mózgowie. Wskazówka - pomimo iż nazwy te występują w tym poście to nie zniechęcajcie się. Reszta tekstu jest już napisana zrozumiale i najważniejsze elementy z tej analizy wyłapie każdy. Zapraszam
Sieć "stop", czyli RfS, jest odgórnym procesem, który hamuje sieć GO poprzez szlaki glutaminergiczne wzdłuż regionów mezokortykolimbicznych, zaczynając od kory przedczołowej. Sieć STOP gra główną rolę w naszej zdolności do świadomego przeciwstawiania się impulsom.
Przedstawiam ostatnią część ukazującą analizę neurobiologiczną w uzależnieniach od gier i internetu. Temat nie jest prosty, ale i nasz mózg nie jest prostą konstrukcją. W neurologii najbardziej odstraszają nas nazwy anatomiczne budujące mózgowie. Wskazówka - pomimo iż nazwy te występują w tym poście to nie zniechęcajcie się. Reszta tekstu jest już napisana zrozumiale i najważniejsze elementy z tej analizy wyłapie każdy. Zapraszam
NEUROBIOLOGIA UZALEŻNIENIA OD GIER WIDEO I INTERNETU
Znaczenie Neurobiologicznego Modelu Uzależnienia opartego o
mechanizm nagrody, przyczyniło się do stworzenia teorii powstawania Nadużywania
czy uzależnienia się od substancji lub zachowań. Model Neurobiologiczny, ma
zatem dużo podstaw aby mógł być wykorzystany w opisie IVGA.
Pomimo iż nadużywanie substancji a cyfrowe stymulowanie różnią się sposobem odbierania sygnału przez
mózg, oba wydają się stymulować wspólną ścieżkę, dzięki której przyjemność jest
doświadczana, wzmacniana i regulowana w mezokortykolimbicznym układzie
dopaminowym. Oczekuje się, że zaburzenia w obrębie tego obszaru wystąpią we
wszystkich zaburzeniach związanych z używaniem substancji i uzależnieniach
behawioralnych. Przegląd literatury międzynarodowej ujawnia coraz więcej badań
dotyczących neurobiologii IVGA, z wykorzystaniem obrazowania strukturalnego i
funkcjonalnego, elektroencefalogramu (EEG) i genetyki. W tym miejscu dokonamy
przeglądu tych badań, aby ustalić, czy wzorce funkcjonowania neurobiologicznego
w IVGA przypominają te występujące w zaburzeniach związanych z używaniem
substancji, szczególnie w drogach mózgowych zaangażowanych w uzależnienie
Model Podwójnego Przetwarzania – jest jednym z najbardziej
kompleksowych i ustalonych modeli w neurobiologii. Model ten wyjaśnia w jaki
sposób uzależniające zachowanie dotyczy dysfunkcji w mózgu. Powyższy Model opisuje , że w uzależnieniu
dochodzi do braku równowagi pomiędzy dwoma połączeniami , Go i Stop. Połączenie
Go tzw połączenie reaktywne (RaS) jest
odpowiedzialne za pośredniczenie pomiędzy zachowaniem a wynikiem tych zachowań,
Natomiast połączenie Stop, zwany inaczej połączeniem refleksyjnym (RfS)
odpowiada za kontrolowanie hamowania opartą na długotrwałych projekcjach.
Kluczowymi szlakami nerwowymi w Połączeniu Go są szlaki mezolimbiczne i mezokrotyklane w
szlakach dopaminowych (w tym jądro półleżące) jak i inne części prążkowia wraz
z Ciałem migdałowatym. Wzdłuż górnej części tych ścieżek znajdują się kluczowe
struktury dla połączeń Stop, czyli obszarów powiązanych z kontrolowaniem
impulsów i uwagi, tj brzuszno-przyśrodkowe, grzbietowo-boczne i przednie
zakręty przedczołowe.
Inne
istotne struktury sieci Stop są związane z pamięcią i stanami afektywnymi,
takimi jak kora somatosensoryczna, wyspa i hipokamp. Model podwójnego
przetwarzania pozwala lekarzom zrozumieć uzależnienie jako nierównowagę dwóch
konkurujących sił. U osób z ADHD czy SUD (nadużywanie substancji
psychoaktywnych) zaobserwowano silniejsze działanie połączeń Go , a słabsze
Stop. Okazuje się, że fizjologiczny mózg u młodej osoby taką nierównowagę
wykazuje, dlatego ma większą predyspozycję do SUD ale również i IVGA.
zdj. GamesGuru.org
Sieć
"go", czyli RaS, jest procesem oddolnym w wymianie uwalniania dopaminy wzdłuż mezokortykolimbicznego szlaku
dopaminergicznego. Leki z grupy agonistów dopaminy, często stosowane w leczeniu
choroby Parkinsona, mogą stymulować Połączenia Go, powodując zachowania
uzależniające, takie jak hazard, upijanie się i hiper-seksualność. Udowodniono,
że gry wideo powodują uwalnianie dopaminy w jądrze półleżącym, w regionie
mózgu, który pośredniczy w rozkoszy, tak jak jest to w przypadku zażywania narkotyków. . Modele zwierzęce wykazały, że
zakres uwalniania dopaminy w tym obszarze jest odwrotnie proporcjonalny do
czasu między początkowym zachowaniem a przyjęciem substancji.
"Prędkość" uwalniania dopaminy w momencie używania technologii
cyfrowej lub nadużywania narkotyków jest związany nie tylko z wielkością
otrzymanej nagrody, ale także z tym, jak szybko ta nagroda jest odczuwalna. Ta
relacja staje się bardziej istotna, ponieważ technologia cyfrowa ewoluuje, aby
coraz szybciej zaspokoić potrzeby użytkowników. Opracowywane są bardziej
zaawansowane aplikacje i gry, dyski twarde przetwarzają dane coraz szybciej, a
połączenia internetowe stają się sprawniejsze. Poprzez długotrwałe, nadmierne
narażenie na natychmiastowe odczuwanie nagrody doświadczane przez angażowanie
się w gry wideo i inną cyfrową rozrywkę, może nastąpić ostateczna regulacja receptorów dopaminowych i glutaminowych w
jądrze półleżącym, co prowadzi do tolerancji, wycofania i kompulsywnego poszukiwania
stymulacji. Ostatnie badania obrazowania wykazały, że zmiany w Połączeniach GO
pojawią się w IVGA. Naukowcy odkryli, że pacjenci z IGD mają zwiększoną
objętość jądra ogoniastego i jądra półleżącego, szczególnie w zaawansowanych
przypadkach. Badania skanowania PET wskazują, że nadużywanie gier wideo jest
związane ze zmniejszeniem gęstości receptorów dopaminy w prążkowiach.
Stwierdzono, że pacjenci z IVGA, w tym hardkorowi gracze "World of
Warcraft", mają osłabiony system nagrody charakteryzujący się niższą
gęstością receptorów dopaminy w tych obszarach i niższą fizjologiczną reakcją
na nagrody, które nie są związane z grami. A ostatnie badania wykazały większe
uzależniające zachowania u szczurów z polimorfizmem genetycznym prowadzące do zmniejszenia gęstości
receptorów dopaminowych wzdłuż szlaku mezokortykolimbicznego. Podobne badanie
na ludziach wykazało, że hardkorowi gracze o podobnych polimorfizmach uzyskali
wyższą w skali uzależnienia od nagrody, cechę związaną z nałogiem, niż
hardkorowi gracze bez tych polimorfizmów. Każde z tych badań pokazuje, że
obniżenie poziomu receptorów dopaminowych odgrywa kluczową rolę w patologii
IVGA, podobnie jak w przypadku SUD. Chociaż badania SUD sugerują, że regulacja
DOWN dopaminergiczna jest odwracalna, szacunki czasu powrotu do zdrowia są
bardzo różne. Byłoby użyteczne dla developerów, aby wiedzieć, czy obniżenie
poziomu dopaminergicznego jest również odwracalne w systemie IVGA, a jeśli tak,
to ile czasu to zajmie. Jednak autorzy nie znaleźli odpowiednich badań w IVGA.
Przedłużająca
się stymulacja sieci GO i wynikająca z tego interakcja między ciałem migdałowatym
a hipokampem prowadzi do pragnienia, które często wywoływane jest przez
uwarunkowane sygnały. Badania czynnościowe MRI (fMRI) uzależnionych
doświadczających „apetyt” na grę wideo lub pornografię wykazały aktywację w tych
regionach i w całym szlaku mezokortykolimbicznym . Badania EEG pokazały, że
bodźce związane z grą angażują bardziej uwagę u osobników z IGD niż w grupach
kontrolnych. Te badania również pokrywają się z wynikami podobnych badań
opisujących procesy w SUD .
Sieć "stop", czyli RfS, jest odgórnym procesem, który hamuje sieć GO poprzez szlaki glutaminergiczne wzdłuż regionów mezokortykolimbicznych, zaczynając od kory przedczołowej. Sieć STOP gra główną rolę w naszej zdolności do świadomego przeciwstawiania się impulsom.
Osoby z upośledzeniem w obrębie sieci STOP
wykazują większe prawdopodobieństwo motywowania się na cele krótkoterminowe niż
długoterminowe. Przeprowadzona w 2014 r. Metaanaliza badań fMRI wykazała, że
IGD jest związana ze zwiększoną aktywacją znanych mechanizmów hamowania,
funkcjonowania wykonawczego i pamięci operacyjnej w korze przedczołowa, a niektóre
z nich wzmagały się wraz z czasem spędzonym na graniu. Badacze zauważyli, że
ten wynik, w połączeniu z wynikami poprzednich badań, wskazuje na niepowodzenie
procesów samoregulacji u osób z IGD. W połączonym badaniu MRI i fMRI
stwierdzono, że pacjenci z cięższym uzależnieniem od Internetu mają zmniejszoną
liczbę materii szarej po prawej stronie głównie w biegunie czołowym, obszarze o
zwiększonej funkcjonalnej łączności z lewym prążkowiem, powodujący "wyższą
aktywację prążkowia brzusznego w spoczynku". Badacze ci sugerują, że
uzależnieni od Internetu zmniejszyli "zdolność do utrzymywania
długoterminowych celów w obliczu rozproszenia" z powodu zmniejszonej aktywności sieci STOP. Kolejne
badanie morfometryczne wykazało, że pacjenci uzależnieni od gier online mają
zmniejszoną integralność istoty szarej i białej w korze oczodołowej i
przedczołowej. W badaniu genetycznym znaleziono gen docelowy, który moduluje
mielinizację w określonych obszarach związanych z siecią STOP (tj. prawe
przednie drogi i lewy zakręt obręczy, a także wzgórze) chroniące przed IGD.
Podsumowując, badania obrazowania pokazują, że regiony sieci STOP, regulujące kontrolę impulsów i
funkcje wykonawcze, wydają się być zaangażowane w rozgrywkach online, co
dodatkowo wzmacnia model podwójnego przetwarzania. W wielu badaniach zbadano
zależność między IVGA a impulsywnością, stosując testy neurokognitywne, takie
jak test Stroopa, zadania "idź / nie idź" i dyskontowanie opóźnień,
często w połączeniu z fMRI. Wykazano, że upośledzona umiejętność doświadczania
nagród była związana z " problematycznymi wzorcami w grach online. W innym badaniu stwierdzono,
że osoby z IGD mają gorszą kontrolę nad impulsami niż osoby uprawiające hazard
rekreacyjny, co odzwierciedla rozróżnienie zależne od użytkowników kokainy
rekreacyjnej. Mózgi osób z IGD wykazują mniejszą czołową aktywację korowo-prążkową
podczas testów, co jest kolejną wskazówka słabej kontroli impulsów. Mózgi osób
z ciężkim IGD wykazywały słabszą aktywność w grzbietowo-bocznej korze przedczołowej,
podczas doświadczania ryzyka co zwiększało aktywację w prążkowiu brzusznym
(część sieci go), brzusznej części przedczołowej kory i przedniej części kory
oczodołu. Ogólnie rzecz biorąc, badania wykazują, że nieprawidłowości mózgu
związane z impulsywnością wiążą się z wyższym ryzykiem wystąpienia IGD.
zdj.wwwold.fizyka.umk.p
Długoterminowe
efekty działania mózgu w badaniach obrazowych wykazały również, w jaki sposób
nasilenie i czas trwania IGD powodują zmiany w morfologii mózgu podobne do tych
powodowanych przez SUD. Czas trwania uzależnienia, czas trwania gry, deficyty
funkcji poznawczych i nasilenie IGD korelują z zaburzoną integralnością istoty
szarej i istoty białej w grzbietowo-bocznej korze przedczołowej, korze
orbitalno-czołowej i prążkowiu. Może to
wskazywać, że neuropatologia wzdłuż szlaków mezokortykolimbicznych jest nie
tylko przyczyną patologii IGD patologii, ale także efektem tego uzależnienia.
Odkrycia te silnie potwierdzają teorię, że IVGA powoduje długotrwałe zmiany w
mózgu, podobne do nadużywania substancji, ale trudno jest wyciągnąć ostateczne
wnioski bez odpowiedniego modelu zwierzęcego dla IVGA. Nowonarodzone myszy
narażone na stałą, zmienną ekspozycję multimedialną przez 42 dni weszły w stan
"nadmiernej stymulacji", po czym radziły sobie słabiej niż kontrole
myszy w zadaniach mierzącymi lęk, nadpobudliwość, pamięć i uczenie się. Kuszące
jest porównywanie tego nadmiernie pobudzonego stanu do nadużywania rozrywki
ekranowej, ale zmienne zakłócające przyczyniają się do problemów z
zastosowaniem tych wyników dla ludzi. Niemniej jednak, badania takie jak te
pokazują, że obecność, jakość, ilość i odwracalność długoterminowych zmian w
mózgu z IVGA będą lepiej oświetlone przez przyszłe badania.
Podsumowując
Pomimo
braku konsensusu w sprawie diagnozy i wynikających z tego różnic w badaniach
epidemiologicznych, chorób współistniejących i doniesień neurobiologicznych,
badania te dostarczają przytłaczających dowodów na podobieństwa między IVGA i
SUD. Podsumowując, przedstawione tu badania wyraźnie
sugerują, że IVGA jest klinicznie istotnym i ważnym zespołem. Podobnie jak inne nałogi, jest lepiej zrozumiany
przy włączaniu perspektywy neurobiologicznej. Nasza dziedzina musi pomyślnie rozwiązać IVGA,
aby sprostać potrzebom społeczeństwa, które jest coraz bardziej uwikłane w
technologię cyfrową. Badania w tej dziedzinie powinny nadal
przyspieszać, umożliwiając klinicystom lepsze monitorowanie, diagnozowanie,
psychoedukację i zapewnianie multimodalnego leczenia osobom z IVGA. Leczenie IVGA jest opisane w artykule Davida N.
Greenfielda, "Porady dotyczące leczenia w Uzależnieniu od gier
komputerowych i internetu: Dyskusja jakościowa" . Istotne ograniczenia w obecnym badaniu obejmują
trudność w ustaleniu związku przyczynowo-skutkowego między wieloma korelacjami
epidemiologicznymi, ograniczoną znajomością zmian w mózgu zachodzących w IVGA,
w tym, czy są one odwracalne, oraz brak badań na modelach zwierzęcych. Niektórzy twierdzą, że wykorzystanie technologii
cyfrowej jest tak wszechobecne, że diagnoza może nadmiernie zaaprobować
zachowanie, które jest normatywne i akceptowalne w naszej kulturze.105 Z
drugiej strony nadmierne zaangażowanie nowoczesnego społeczeństwa w technologię
ryzykuje fałszywą normalizację uzależnienia od technologii, co może skutkować
umocnienia kultury "Technocholików". Trudno jest przejść
ulicą , nie widząc wielu przechodniów wpatrujących się w smartfony, czy nie brać
udziału w rozmowie grupowej bez jakiejkolwiek wzmianki o mediach cyfrowych. Wydaje się oczywiste, że ludzki mózg nie może
ewoluować wystarczająco szybko, aby dostosować się do postępu technologii
cyfrowej, i że nawet najsilniejsza kora przedczołowa może nie być w stanie
oprzeć się urokowi natychmiastowej stymulacji dostarczanej z cyfrowych ekranów,
które stają się naszym światem. Bez względu na to, gdzie umieszczamy diagnostyczny
punkt odcięcia dla IVGA, pacjenci
cierpiący na najgłębsze dysfunkcje wynikające ze stosowania technologii
cyfrowej potrzebują lepszych zasobów, aby rozpoznać, zrozumieć i leczyć ich
stan. Jeśli IVGA okaże się bardziej obfity niż zbiór
kilku skrajnych przypadków, interwencje psychoedukacyjne będą jeszcze bardziej
istotne, aby dotrzeć nie tylko do osób dotkniętych chorobą, ale także do ich
rodzin i społeczności. Jak na ironię, media społecznościowe i inne
formy edukacji ekranowej mogą okazać się najlepszymi platformami docierania do
osób cierpiących na IVGA . Ten fakt przypomina nam, że nie możemy do końca
demonizować technologii cyfrowej, ponieważ pomimo jej negatywnego wpływu może
okazać się jedyną formą uświadamiania o niebezpieczeństwach wynikających z jej
nadużywania.
Mam
nadzieję, że tym wpisem troszkę rozjaśniłem złożoność problemu uzależnienia od
gier i Internetu. Jak zapewne zaobserwowaliście , nie jest to aż tak oczywiste
i proste aby precyzyjnie określić mechanizmy , patogenezę i leczenie. Przed
terapeutami stoi naprawdę duże wyzwanie jeżeli chodzi o ubranie tej jednostki w
zwalidowane ramy lecznicze i diagnostyczne. Badania trwają, a jeżeli ktokolwiek
spłyci korelację mówiąc że gry to zło i uzależniają, przytoczcie mu parę twardych danych lub zapytajcie o nie. Gwarantuje , że większość po pierwszych
argumentach zamilknie :D
Komentarze
Prześlij komentarz