Uzależnienie od gier komputerowych i internetu cz.2 (Predyspozycje, psychologia i psychiatria)

Witam
Zapraszam do następnej części artykułu w której wyjaśnimy sobie związki IVGA ze strefą psychologiczną i psychiatryczną. Zapraszam


PREDYSPOZYCJE SPRZYJAJĄCE UZALEŻNIENIU OD GIER WIDEO



Gry RPG, w tym (MMORPG lub MMO), są najbardziej powiązane z IVGA, a dopiero kolejno "strzelanki", gry bitewne w trybie online dla wielu graczy a później gry strategiczne rozgrywane w czasie rzeczywistym. Gry MMORPG umożliwiają szczególnie silne  połączenie czynników, które powodują, że gracze są bardziej narażeni na rozwój IGD. Czynniki te obejmują eskapizm, socjalizację, rywalizację i "szlifowanie skilli", proces ciągłego "wyrównywania" lub ulepszanie własnego charakteru gry poprzez gromadzenie osiągnięć i nagród. Wszystkie te elementy mogą  w sposób synergiczny uformować w nawyk. Kolejnym czynnikiem predysponującym do uzależniającej gry jest indywidualna wrażliwość na sygnały środowiskowe, a także percepcja czasu. Sygnały czasowe w grach zazwyczaj różnią się od sygnałów w świecie rzeczywistym. Na przykład gracze z różnych stref czasowych grający w daną grę online zderzają się  cyklami dziennymi i nocnymi, występującymi podczas rozgrywki, które odbywają się według harmonogramu niezwiązanego ze światem fizycznym. Gracze skupiają się na rozgrywce, zanurzając się w nią na tyle mocno że rzadziej reagują na rzeczywiste sygnały. Tacy gracze zazwyczaj ignorują sygnały z prawdziwego świata, aby pozostać w  grze (takie jak zmęczenie, sygnały społeczne lub pora dnia), prowadząc do nadmiernego grania, co w konsekwencji wkracza w ich  rzeczywiste obowiązki.



zdj. komputerswiat.pl

PSYCHOLOGICZNE CZYNNIKI RYZYKA



Czynniki osobiste mogą również wpływać na prawdopodobieństwo rozwoju IVGA. Dowody sugerują, że osoby ze społecznymi zahamowaniami lub deficytami mają tendencję do znajdowania komunikacji online lepiej niż w bezpośredniej interakcji, prawdopodobnie ze względu na mniejsze ryzyko bezpośredniej konfrontacji społecznej lub zdolność do podążania za "scenariuszowymi" rozmowami skupionymi na wspólnych tematach. Inny indywidualny czynnik, który może doprowadzić do IVGA to "strach przed brakiem" w skrócie (FOMO). Dzieje się tak, gdy normatywny napęd, który należy uwzględnić i zaangażować w grupę społeczną, jest zakłócony przez stałą 24/7 możliwość połączenia z rówieśnikami (na portalach społecznościowych, wiadomościach tekstowych między przyjaciółmi lub w grze online). Osoba z FOMO jest z niepokojem zmuszona   do nadmiernego sprawdzania tych źródeł  z obawy przed marginalizacją w sieci.  Inne prospołeczne popędy, w tym utrzymanie statusu w grze online lub reputacja w grupach społecznych, mogą przyczynić się także do rozwoju  IVGA... IVGA jest również powszechna u osób szukających bezpiecznego środowiska tworząc, anonimową przestrzeń, oderwaną od ryzyka "prawdziwego życia".  Osoby z niepewnymi, ambiwalentnymi lub lękowymi przywiązaniami są również szczególnie wrażliwe na rozwój IVGA, prawdopodobnie dlatego, że używają rozrywki online jako drogi do eskapizmu lub natychmiastowej gratyfikacji społecznej. Słaba pomoc rodzinna, złe relacje rodzinne, konflikt między rodzinami i słabe wsparcie psychospołeczne są również nieproporcjonalne u młodzieży z IVGA. Słabe zdrowie psychiczne rodziców wiąże się z cięższym przebiegiem IVGA. Z drugiej strony, rosnące zaangażowanie rodziców i wsparcie społeczne jest związane z łagodniejszym przechodzeniem IVGA. Słabe wyniki w nauce wraz ze niedostateczną kontrolą rodzicielską  okazały się niezależnymi czynnikami predykcyjnymi uzależnienia od Internetu, nawet po podjęciu kontroli przez członków rodziny. Chociaż wiele badań zwraca uwagę na przewagę mężczyzn w przypadku IVGA i IGD, w  innych badaniach nie stwierdza się istotnej różnicy płci : Mężczyźni są bardziej skłonni niż kobiety do rozwijania IVGA związanego z grami komputerowymi. Kobiety są bardziej niż mężczyźni w stanie rozwinąć IVGA związane z używaniem smartfonów lub sieciami społecznościowymi, i mają tendencję do posiadania więcej chorób psychicznych.



Poniżej przedstawiono inne psychospołeczne czynniki ryzyka, które można znaleźć w przeglądzie literatury: Częste, krótkotrwałe używanie smartfona, w tym gry i wiele aplikacji, jest silnie skorelowane z IVGA. Wiele badań zgadza się, że osoby z zaburzeniami snu są bardziej podatne na IVGA . Agresja, słaba adaptacja społeczna, zachowania unikające,  słaba empatia, słabe wyniki w szkole, status studenta i cyberbullying  wszystkie korelują z IVGA. Aktywna praktyka religijna jest odwrotnie skorelowana z IVGA.

Związki psychiatryczne 

Wiele zaburzeń psychicznych jest często współwystępujących z IVGA i IGD, chociaż istnieją ograniczone dane, aby poinformować o przyczynowym związku tych skojarzeń. W niedawnym badaniu u 330 koreańskich gimnazjalistów zidentyfikowano współchorobowość psychiczną u 20% osób z IGD.  Zaburzenia depresyjne: Najczęstsze współwystępujące zaburzenia z IGD i IVGA w badaniach klinicznych to zaburzenia depresyjne, takie jak dystymia i ciężkie zaburzenia depresyjne.  Związek IVGA z zrachowaniami samobójczymi jest niejasny. W jednym z badań u dorosłych stwierdzono powiązanie między IVGA a "planowaniem samobójstw" . Odwrotnie, badanie tureckich nastolatków nie wykazało związku między ryzykiem IVGA a ryzykiem samobójstwa. ADHD, impulsywność i zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD): wyższe ogólne wskaźniki IVGA  stwierdzono u osób z ADHD.  Jedno z badań wykazało, że 22% pacjentów z ADHD cierpi również na IVGA. Impulsywność cechowa jest dodatnio skorelowana z IVGA, a 11% z IGD jest wykazuje tendencje impulsywne.  Ostatecznie badania wykazały, że częstość występowania IVGA u nastolatków ze współwystępującymi ASD i ADHD wynosiła 20%, prawie dwa razy częściej  u nastolatków z ASD (11% ) i ADHD (13%) . Zaburzenie afektywne dwubiegunowe: W wielu badaniach odnotowano współwystępowanie zaburzeń dwubiegunowych z IVGA. Stwierdzono, że odsetek zaburzeń dwubiegunowych wynosi aż 31% u osób z IVGA, w porównaniu z 6 %  z nadmiernym korzystaniez Internetu. "Osoby z współistniejącymi IVGA i zaburzeniami dwubiegunowymi częściej cierpią na współistniejące używanie substancji,  i zaburzenia osobowości, zachowania, chociaż te powiązania mogą być bardziej związane z diagnozą dwubiegunową niż IVGA. Używanie alkoholu: IVGA została pozytywnie skorelowana  z używaniem alkoholu w wielu badaniach. Jedno z badań wykazało wskaźnik nadużywania alkoholu u osób cierpiących na IVGA w 13% . Inne badanie ukazało, że ​​nastolatkowie z IVGA znacznie częściej mają problemy ze spożywaniem alkoholu (16%) niż ich rówieśnicy bez IVGA (5%)  Lęk: Kilka badań wykazało dodatnią korelację między IVGA a zaburzeniami lękowymi.  Wskaźniki występowania IVGA ze stanami lękowymi u młodzieży zostały odnotowane w zakresie od 9 % do 23% .. Zaburzenie obsesyjno-kompulsywne (OCD):, U osób dorosłych OCD powiązano z IVGA.: To zaburzenie zostało zidentyfikowane u aż 27% dorosłych z IVGA. Trauma: Młodzież z historią wykorzystywania seksualnego cechuje zwiększone ryzyko wystąpienia IVGA. W jednym z badań stwierdzono występowanie IVGA u 44% nastolatków z wywiadem traumatycznym w porównaniu z 33% u osób bez takich doświadczeń.

W 3 ostatniej części przedstawię Wam jakie zmiany zaobserwujemy w mózgu u uzależnionych. 3 część będzie trudna tematycznie ale mam nadzieję, że coś z niej wyniesiecie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.

Czy pozwolić dziecku grać w gry z użyciem broni palnej?

League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.