Choroby psychiczne w grach wideo.


            Przedstawianie postaci chorych psychicznie często możemy zaobserwować  nie tylko w grach wideo ale i w innych formach przekazu medialnego. W archiwach możemy znaleźć niejedno badanie skupiające się na opisie i próbie zidentyfikowania obrazu chorób psychicznych pokazywanych w filmach czy prime timeach w różnych formach. Media masowego przekazu często uogólniają problem chorób psychicznych i przedstawiają je jako agresywne, pełne przemocy i niebezpieczne. Niejednokrotnie próbowano sklasyfikować tego rodzaju obrazy i posegregować je w odpowiednie kategorie.

Naukowcy na chwile obecna posegregowali obrazy chorób psychicznych przedstawianych w mediach na 6 kategorii. Są to :

1)Rebbelious free spilit  (tłumacząc na nasz język ) – zbuntowany wolny duch

2) Homicidal maniach – morderczy maniak

3) Female patient as seductress – uwodzicielska pacjentka

4) The enlightended member of society – oświecony członek społeczeństwa

5)The narcisstic parasite – narcystyczny pasożyt

6)the zoo specimen – wzorzec zoologiczny

Ten podział, który widzimy na ekranie dotyczy jedynie filmów i pochodnych temu gatunkowi.  Póki co nie ma żadnych badań próbujących opisać ten sam problem w grach wideo.


fałszywy obraz chorób psychicznych w grach


Naukowcy do tego badania wzięli 96 najlepiej sprzedających się gier na konsole i komputery z okresu 2011 do 2013. Swój wybór oparli o stronę  VGChartz.com.

Scharakteryzowanie poszczególnych chorób psychicznych występujących w grach zostało wykonane na podstawie opisu gry i połączonych z nią terminów na wikipedii. Szukano w danych tytułach gier haseł dotyczących chorób psychicznych jak lęk, schizofrenia, depresja, psychoza, mania, szalony czy Paranoidalny.

Po wstępnym sportretowaniu chorób psychicznych spróbowano dokładniej scharakteryzować stopień pojawiania się tych obrazów w danej grze. Do tego badacze wykorzystali materiały wideo z YouTube grupując postaci w 2 kategorie. Pierwsza to postacie wysoko wyeksponowane w grach, czyli taka która przewija się często w fabule. Czy to w postaci narracji czy głównego bohatera, Do drugiej grupy tzw. mało eksponowanej zaliczono postaci które miały ograniczony lub niewielki wpływ na fabułę. Za pomocą gameplay badacze mogli dobrze określić do której z tych kategorii zakwalifikować postacie.

Kolejnym krokiem było odniesienie obrazu danych chorób psychicznych do 6 kategorii wykorzystywanych w filmach, o których wspominałem na początku. Badacze dodatkowo stworzyli własne kategorie , które nie mogły zostać umieszczone w jednej z tych 6 grup.

Naukowcy opisali około 42 postacie , którym przydzielono zaburzenie psychiczne do jednej z 6 grup, Ci którzy nie pasowali to modelu 6 grup zostali przypisani do innej kategorii.

Z 42 postaci , 29 z nich zostało zakwalifikowane do grupy Morderczych maniaków z czego 21 tych postaci miało wysoką ekspozycję. Dwie postaci z tych 42 opisanych zaklasyfikowano do Wzorców zoologicznych, natomiast 1 z tych 42 została przypisana do grupy Narcystycznych pasożytów.

A co z resztą ??

10 postaci nie można było przydzielić do żadnej z tych grup, stąd naukowcy stworzyli dla tej 10 oddzielne kategorie.

3 postacie z tych 10 zakwalifikowano do Dysfunkcjonalnie ułomnych

2 prezentujące paranoidalne teorie spiskowe

2 do zabawnych ekscentryków

2 Dotknięte zbrodnią

1 do choroby z nazwy



Konkluzja

Media masowego przekazu odgrywają dużą rolę w zarysowywaniu, utrwalaniu błędnego obrazu chorób psychicznych poprzez niespójność, wyolbrzymianie czy dezinformowanie widza. Ukazują osoby choroby psychiczne w sposób wyjątkowo dziwny, szczególny i nierzadko niebezpieczny. Opierając się na tych badaniach, takie stygmatyzowanie i utrwalane ukazuje osoby z problemami psychicznymi jako skłonne do przemocy zapominając o tym, że w rzeczywistości są to ludzie mocno pokrzywdzeni i cierpiący. Gry wideo nie odstają od tego modelu ukazując osoby chore psychiczne jako niebezpieczne.

Oczywiście warto podkreślić, że to badanie przypisywało zaburzenia psychiczne wirtualnym postaciom. Nie zostały one ocenione w taki sposób jak ocenia się ludzi na oddziałach psychiatrycznych ponieważ, diagnostyka i postawienie rozpoznania choroby psychicznej wymaga wielu złożonych czynności. Choroby psychiczne mocno stygmatyzują ludzi w społeczeństwie stąd rozpoznania stawia się ostrożnie. Niemniej jednak filmy, programy czy gry wideo dominują w pokazywaniu zakrzywionego obrazu , utrwalając tym samym pewne wyobrażenia wśród odbiorców, często nijak mające się do faktów.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.

HEllblade- gra inspiracją do analizy zaburzeń psychicznych cz.1 (Narracja psychozy)

League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.