Jak psychiatrzy postrzegają graczy ?


Przez ostatnie lata doszło do wzmożonego zainteresowania środowiska naukowego grami z gatunku MMO.  Uzależnienia od komputera, agresja czy nadużywanie gier od razu przywołują na myśl jedno słowo – psychiatria.

Jednakże rodzi się pytanie.. Jak psychiatrzy postrzegają  graczy , jaką mają wiedzę na  temat gier, a może sami są aktywnymi członkami społeczeństwa gamingowego?



Na te pytania postaram się Wam dzisiaj odpowiedzieć powołując się na badanie kanadyjskie przeprowadzone na oddziale psychiatrycznym w Montrealu. Zapraszam.

Zwiększone zainteresowanie grami z serii MMO i MMORPG spowodowało, że niemała część społeczeństwa postrzega graczy jako osoby potencjalnie uzależnione, społecznie odizolowane i nieudolne. Przedstawiane są jako osoby otyłe czy cierpiące na co najmniej jedne zaburzenie psychiczne. Pomijając fakt czy gry mają dobry czy negatywny wpływ na ludzi,  należy pamiętać ,że środowisko gamingowe składa się z milionów graczy o różnej osobowości i temperamencie. Na chwilę obecną nie da się określić jaki procent graczy wpasowuje się w model popkulturowy.

Badanie które wam przedstawię tym razem nie badało graczy. Do badania zrekrutowano lekarzy psychiatrów z 6 szpitali w sieci szpitalnej  McGill University.

Każdy psychiatra wypełnił kwestionariusz składający się z 64 pytań, z czego 12 bezpośrednio dotyczyło gier MMO/MMORPG. Ponadto pytano lekarzy o

1)używanie w przeciągu ostatnich 6 miesięcy portali społecznościowych jak FB
2)zakres wiedzy na temat serwisów takich jak Twitter czy LiveJournal
3)Czy czują że mogą powiązać zaburzenia psychiczne u osób grających w planszowe RPG
4)Jak silnie powiązane są diagnozy psychiatryczne z grami MMO

Na wszystkie pytania psychiatrzy mieli odpowiadać tak lub nie lub opierać się o 5 punktową skalę Likerta.

Pomijając wyżej wymienione punkty przejdźmy zatem do sedna tematu. Czyli jak psychiatrzy znają środowisko graczy MMO i jak ich postrzegają oraz czy sami do tej grupy należą?

WYNIKI

Do badania zaproszono 160 psychiatrów w wieku od 33-77lat. Niestety nie wszyscy wypełnili ankiety do końca.

 Okazało się że jedynie 3 psychiatrów miało styczność z grami z gatunku MMO z czego tylko jeden był aktywnym graczem. 32 psychiatrów miała kiedyś styczność  z grami wideo , natomiast tylko 19 grała w grę w przeciągu 6 miesięcy.

Niesamowitym jest to że prawie 40% psychiatrów którzy wzięli udział w badaniu jednoznacznie łączy gry MMO z chorobami psychicznymi z czego 22% wiąże planszowe gry RPG z psychopatologią u ludzi.

Wiek psychiatrów również nie odegrał żadnej roli w związku z przekonaniem, że MMO/MMORPG są powiązane z psychopatologią.

Skąd takie wyniki? Czy środowisko lekarskie nie chce zgłębić i zaangażować się w poznanie świata gamingowego? Czy może nie mają na to czasu? Wiadomym jest, że nie można uogólnić tych wyników na wszystkich psychiatrów świata i że nie wszyscy systematycznie używają komputerów. Cieszy jednak fakt, że ponad połowa psychiatrów nie ma zakorzenionych stereotypów co do graczy, że nie zakładają że gracze gier online są bardziej narażeni na zaburzenia psychologiczne. Z drugiej jednak strony reszta lekarzy taki stereotyp przejawia a wydawać by się mogło, że specjaliści od chorób psychicznych powinni kierować się szerszym oglądem, ponieważ takie postrzeganie graczy ,jak już wspomniałem na początku jest obrazem zakrzywionym i uogólnionym.

A jak Wy sądzicie?

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Minecraft- doświadczaj gry a polepszysz swój hipokamp.

League of Legends - jak pasja przekłada się na wyniki w grze.

Uzależnienie od gier komputerowych i internetu. cz.1 (Co wiemy:czyli diagnostyka, epidemiologia)